Καλλιεργώντας την αξιοπιστία του εαυτού σας-γράφει η Ευαγγελία Βέχτσαλη | PellaNews

Καλλιεργώντας την αξιοπιστία του εαυτού σας-γράφει η Ευαγγελία Βέχτσαλη

Γράφει η Βέχτσαλη Ευαγγελία*

Φανταστείτε να διαστρεβλώνετε κάποια γεγονότα που σας είναι άβολα, με αποτέλεσμα να μην μπορείτε να πάρετε καλές αποφάσεις για τον εαυτό σας. Για παράδειγμα, αν επιλεκτικά ξεχνάτε ή δικαιολογείτε τα λάθη που κάνατε σε κάποιο διαγώνισμα, χάνετε την ευκαιρία να διορθώσετε αυτά τα λάθη την επόμενη φορά. Αν αντίστοιχα αρνείστε να δείτε ότι είστε σε μία εργασία που σας κάνει δυστυχισμένους – ή ακόμη και σε μία σχέση-, τότε χάνετε την ευκαιρία να βελτιώσετε τη ζωή σας ή και να συνειδητοποιήσετε ότι υπάρχουν και άλλες δυνατότητες για εσάς. Όπως ακριβώς δεν μπορείτε να ελέγξετε την πορεία του αυτοκινήτου σας αν δεν έχετε τα μάτια σας στον δρόμο, έτσι επίσης δεν μπορείτε να ελέγξετε την πορεία της ζωής σας αν δεν βλέπετε την πραγματικότητα. 

Ένας ακόμη καλός λόγος για να προσπαθήσετε να είστε περισσότερο αξιόπιστοι με τον εαυτό σας, σχετίζεται με το γεγονός ότι όσο πιο πολύ αποφεύγουμε ή διαστρεβλώνουμε τα πραγματικά γεγονότα, τόσο χάνουμε την αξιοπιστία μας.  Κάθε φορά δηλαδή που θέτουμε συγκεκριμένα κριτήρια για τη συμπεριφορά μας, τα οποία τελικά καταλήγουμε να μην τηρούμε, τότε πιάνουμε τους εαυτούς μας να παλεύουμε με το να λάβουμε σοβαρά υπόψη εμάς τους ίδιους! Με τον τρόπο αυτό, καταλήγουμε κάποιες φορές να εξαπατούμε τον εαυτό μας και αυτό μας οδηγεί στο να αμφιβάλλουμε για την ίδια μας την κρίση, ακόμη κι όταν αυτή είναι πράγματι σωστή. Μπορεί για παράδειγμα να σκεφτούμε ότι ίσως παραβλέπουμε και αυτή τη φορά μία καταστροφική παράμετρο που επίτηδες δεν λαμβάνουμε υπόψη. Νιώθουμε λοιπόν άγχος εξαιτίας αυτής της απορίας και της αυτό-αμφισβήτησης. Δεν πιστεύουμε ότι μπορούμε να λειτουργήσουμε αποτελεσματικά στη ζωή μας, ακριβώς επειδή έχουμε μάθει να παραβλέπουμε ή να διαστρεβλώνουμε τα πράγματα. Ως αποτέλεσμα κωλυσιεργούμε ή απευθυνόμαστε σε άλλους ανθρώπους προκειμένου να γνωμοδοτήσουν για το τι θα ήταν καλύτερο για εμάς. Σε κάθε περίπτωση, εγκαταλείπουμε τον έλεγχο. 

Κάποιοι τρόποι προκειμένου να επανακτήσετε τον έλεγχο και να ενισχύσετε την αξιοπιστία ως προς τον εαυτό σας είναι οι εξής:

1. Θέστε προσδοκίες. Αποδεχτείτε ότι κάποιες φορές θα πείτε ψέματα στον εαυτό σας, ακόμη κι αν έχετε δεσμευτεί ότι δεν θα το κάνετε! Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό που έχουμε όλοι οι άνθρωποι. Όπως κάθε συνήθεια, έτσι και η καλλιέργεια της αυτό-αξιοπιστίας χρειάζεται χρόνο και προσπάθεια. Άλλωστε, το να παραδεχόμαστε ότι κάποιες φορές θα εξαπατήσουμε τον ίδιο μας τον εαυτό, είναι μία ομολογία ειλικρινής και άρα μας κάνει πιο αξιόπιστους. Επιτρέψτε στον εαυτό σαν να νιώσει περηφάνια για την προσπάθεια που κάνετε.

2. Αναγνωρίστε τα οφέλη για εσάς. Όπως έχει ήδη αναφερθεί, η αξία της ειλικρίνειας ως προς τον εαυτό μας πηγάζει τόσο από την πρακτική ανάγκη να βασίζονται οι αποφάσεις μας στην πραγματικότητα, όσο και από την ψυχολογική ανάγκη να νιώθουμε εμπιστοσύνη προς τον ίδιο μας τον εαυτό. Προσπαθήστε να καταγράψετε τις δικές σας προσωπικές αξίες και ότι είναι αυτό που σας εμπνέει στη ζωή. Μην δεσμεύεστε σε κάτι μόνο και μόνο επειδή «πρέπει», μιας και κάτι τέτοιο θα ενισχύσει τις ενοχές και την αυτό-εξαπάτηση σε περίπτωση που δεν το τηρήσετε.

3. Φτιάξτε μια «λίστα αλήθειας». Καταγράψτε όλα αυτά που φοβάστε ή υποπτεύεστε ότι μπορεί να αποφεύγετε να αντικρίσετε κατάματα. Τι υποθέτετε οτι διαστρεβλώνετε ή αγνοείτε; Μην προσπαθήσετε να τα ωραιοποιήσετε, απλώς καταγράψτε τα έτσι όπως τα αντιλαμβάνεστε (π.χ. «δεν αγαπάω πια το σύντροφό μου»). Αυτού του είδους η ειλικρίνεια θα σας κάνει να αισθανθείτε περισσότερο αυθεντικοί με τον εαυτό σας και θα ενισχύσει τον αυτό-σεβασμό που προέρχεται από το ότι αντικρίζετε όλα αυτά από τα οποία κρυβόσασταν.

4. Επεξεργαστείτε τη λίστα σας. Αναλόγως του τι έχετε καταγράψει, εξετάστε με καθαρό μυαλό για όσο χρόνο χρειάζεται, την κάθε καταγραφή. Αναρωτηθείτε «τι ισχύει πραγματικά και πώς το γνωρίζω;», «τι, αν υπάρχει κάτι, θέλω να κάνω για αυτό;»

Αν υποθετικά έχετε γράψει «είμαι αποτυχημένος», ελέγξτε αν όντως ισχύει κάτι τέτοιο. Τι έχετε καταφέρει στην πραγματικότητα; Μήπως δεν εξελίσσεστε στην εργασία σας επειδή δεν ζητάτε υποστήριξη και τα αναλαμβάνετε όλα εσείς, με αποτέλεσμα να μην έχετε καθόλου διαθέσιμο χρόνο για να υλοποιήσετε τους προσωπικούς σας εργασιακούς στόχους;

5. Κάντε το συνήθεια. Προσπαθήστε να αφιερώνετε κάποια λεπτά μέσα στη μέρα προκειμένου να προσθέτετε καινούρια πράγματα στη «λίστα αλήθειας». Αν δεν υπάρχει κάτι, τότε απλά και μόνο η αναρώτηση είναι βοηθητική για να την ενίσχυση της επισκόπησης του εαυτού σας και κατ’ επέκταση της αξιοπιστίας σας. Η αυτοπεποίθησή σας θα ενισχυθεί. Θα νιώθετε ωραία που έχετε εσείς το τιμόνι στα χέρια σας, κοιτώντας τον δρόμο,  χωρίς να βασίζεστε στους συνεπιβάτες σας για να σας πουν πού να στρίψετε. Απλώς θα βασίζεστε στον εαυτό σας!

*Ψυχολόγος

Εθν. Αντίστασης 10, Σκύδρα

23810 82930