close search results icon

Κώστας Κυρανάκης στην «Κ»: Στόχος όλες οι πράξεις του Κτηματολογίου να γίνονται ψηφιακά

Ποια είναι η επόμενη πρόκληση για ψηφιοποίηση. 

H «επανάσταση» στο Κτηματολόγιο της Θεσσαλονίκης έγινε και από εκεί που οι πολίτες ταλαιπωρούνταν με τις ώρες για να τακτοποιήσουν τις υποθέσεις τους, πλέον οι περισσότερες πράξεις γίνονται ψηφιακά χωρίς φυσική παρουσία και ουρές. Σε αυτές τις νέες ψηφιακές συναλλαγές αλλά και τις προκλήσεις που ακολουθούν στέκεται ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σε συνέντευξή του στην «K».

Συνέντευξη στην Ανάστασια Καρυπίδου

-Κύριε Κυρανάκη, πώς κύλησαν οι πρώτες ημέρες του νέου Κτηματολογικού Γραφείου στη Θεσσαλονίκη; Ικανοποιημένος από τον αριθμό των ψηφιακών συναλλαγών;

Η λειτουργία του Κτηματολογίου στη Θεσσαλονίκη ήδη από την πρώτη μέρα ήταν πολύ ενθαρρυντική καθώς το 55% των πράξεων, πραγματοποιήθηκαν ψηφιακά. Αυτό συνεχίστηκε και ξεπέρασε το 60%, δείχνοντας ότι τόσο οι πολίτες όσο και οι επαγγελματικές ομάδες εμπιστεύονται το ψηφιακό κανάλι του Κτηματολογίου, το οποίο μέρα με τη μέρα και μέσα από τη συνεργασία που έχουμε με όλες τις εμπλεκόμενες επαγγελματικές ομάδες, βελτιώνουμε όλο και περισσότερο.

screenshot-6-d4NOm.png

Στόχος μας είναι να φτάσουμε στο επίπεδο όπου όλες οι πράξεις που αφορούν το Κτηματολόγιο, οπουδήποτε στη χώρα, να μπορούν να πραγματοποιηθούν ψηφιακά και απομακρυσμένα. Είναι καιρός να μπει ένα τέλος στο ατελείωτο χαρτί και με την αξιοποίηση των σύγχρονων μέσων να έχουμε έναν φορέα λειτουργικό και προσβάσιμο για όλους.

-Στα εγκαίνια του Γραφείου κάνατε λόγο για 32.000 εκκρεμείς υποθέσεις που θα διεκπεραιωθούν μέσα σε έξι μήνες. Θα τα καταφέρετε;

Η μετάπτωση του Υποθηκοφυλακείου Θεσσαλονίκης στο Κτηματολόγιο μας «κληρονόμησε» πράγματι 32.000 εκκρεμότητες. Αυτό ήταν κάτι που γνωρίζαμε και δεν φοβηθήκαμε εξαρχής. Περισσότεροι από 200 ιδιώτες δικηγόροι του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης μαζί με το έμπειρο προσωπικό του Κτηματολογίου θα «κλείσουν» αυτές τις εκκρεμότητες με στόχο να τις μηδενίσουμε σε 6 μήνες.

Αν δεν θέταμε σε λειτουργία το Κτηματολόγιο στη Θεσσαλονίκη, θα δίναμε παράταση στην ταλαιπωρία των πολιτών και των επαγγελματικών ομάδων. Δεν ήταν βιώσιμη η προηγούμενη κατάσταση και τα αποτελέσματα της ήταν χρόνιες καθυστερήσεις, που σε ορισμένες περιπτώσεις έφταναν ακόμη και τα 2 χρόνια. Όλα αυτά συνοδευόμενα από ατελείωτη γραφειοκρατία και τεράστια ανασφάλεια δικαίου. Πήραμε την απόφαση να τραβήξουμε μια γραμμή και να μπει επιτέλους τάξη. Οι δυνατότητες που μας παρέχουν οι νέες τεχνολογίες και η ψηφιοποίηση δε νοείται να μένουν ανεκμετάλλευτες σε καμία πτυχή του κράτους.

-Το μεγαλύτερο όφελος από τις νέες ψηφιοποιημένες λειτουργίες του Κτηματολογικού Γραφείου;

Συνολικά με τις πρωτοβουλίες που έχουμε πάρει στο Κτηματολόγιο, ο πολίτης, ο δικηγόρος, ο συμβολαιογράφος, μπορούν πλέον να αποφύγουν τις ουρές της ταλαιπωρίας, αλλά και να εξυπηρετηθούν απομακρυσμένα και εκτός ωραρίου δημόσιων υπηρεσιών, μια σημαντική διευκόλυνση για τον οποιονδήποτε. Επιπλέον, σε ό,τι αφορά την αγορά ακινήτων, με το akinita.gov.gr και τον Ψηφιακό Φάκελο Μεταβίβασης Ακινήτου, οι μεταγραφές ολοκληρώνονται από 1/1/2024, σε 1 εργάσιμη μέρα αντί για τις πολύμηνες ή ακόμα και μακροχρόνιες καθυστερήσεις του παρελθόντος.

Η πρώτη μεταγραφή ακινήτου μέσω του akinita.gov.gr έλαβε χώρα τον περασμένο Ιανουάριο στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στην Επανομή και ολοκληρώθηκε εντός 14 λεπτών. Με αυτόν τον τρόπο διευκολύνεται η δουλειά του συμβολαιογράφου, των εργαζόμενων στα Κτηματολογικά Γραφεία, ενώ και ο ιδιώτης που μέχρι πρόσφατα πλήρωνε, χωρίς να έχει για πολλούς μήνες την πραγματική κυριότητα του ακινήτου που αγόραζε, πλέον εξασφαλίζει ότι η συναλλαγή του είναι απόλυτα ασφαλής.

-Ως αρμόδιος υφυπουργός ποια είναι η επόμενη πρόκληση για ψηφιοποίηση;

Σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας προχωράμε στην ψηφιοποίηση του Νηολογίου. Μιας σύνθετης μέχρι σήμερα διαδικασίας που δεν αρμόζει στο διεθνές προφίλ και κύρος της ελληνικής Ναυτιλίας. Η χώρα μας έχει μεγάλη παράδοση στη ναυτοσύνη, όπως γνωρίζετε ο μεγαλύτερος εμπορικός στόλος πλοίων είναι ελληνόκτητος και συμβάλει σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό τόσο στην οικονομία της Ελλάδας, όσο και στην εικόνα της στο εξωτερικό.

Στόχος μας είναι κάθε διαδικασία που έχει να κάνει με πλοία που βρίσκονται υπό ελληνική σημαία να γίνεται ψηφιακά. Μια τέτοια αλλαγή θα συμβάλλει τόσο στην αποδοτικότητα των εργασιών των ναυτιλιακών εταιρειών, που δεν θα χρειάζεται να αξιοποιούν μεγάλο μέρος των πόρων τους στην αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας, όσο και στην εξωστρέφεια της χώρας σε πολυεθνικές εταιρείες που θα έχουν ένα παραπάνω κίνητρο να δραστηριοποιηθούν στην χώρα μας, χάρη σε ένα απλούστερο πλαίσιο λειτουργίας.

-Για τους νεότερους σε ηλικία πολίτες όλη αυτή η ψηφιακή μετάβαση είναι εύκολη υπόθεση. Υπάρχουν σκέψεις για την εξοικείωση και των ηλικιωμένων;

Έχετε δίκιο ότι δεν είναι για όλους το ίδιο εύκολο να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία. Γι’ αυτό και έχουμε στην ομάδα μας ανθρώπους όλων των ηλικιών, όχι μόνο tech friendly νέους, αλλά και μεγαλύτερης ηλικίας που δεν είναι εξοικειωμένοι με τα ψηφιακά μέσα. Έτσι βλέπουμε από πρώτο χέρι πού υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες για τους ηλικιακά μεγαλύτερους, ώστε να τις καθιστούμε όσο το δυνατόν πιο εύχρηστες.

Από εκεί κι έπειτα υπάρχει και η Εθνική Ακαδημία Ψηφιακών Ικανοτήτων, μια πρωτοβουλία της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μέσω της οποίας πολίτες κάθε ηλικίας έχουν τη δυνατότητα επιλογής και δωρεάν παρακολούθησης κατάλληλων ανοιχτών προγραμμάτων κατάρτισης σε τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας, προκειμένου να αποκτήσουν βασικές αλλά και προχωρημένες ψηφιακές ικανότητες.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ KARFITSA

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ