close search results icon

Χρήστος Μυλωνόπουλος Πέλλα: «Υπήρχε το “μικρόβιο” μέσα μου και ασχολήθηκα εντατικά»

Ο μουσικός Χρήστος Μυλωνόπουλος μιλά στην Πέλλαnews για το παραδοσιακό πεντάγραμμα, τη νέα γενιά και τους ανθρώπους από τους οποίους πήρε όλα τα ερεθίσματα με τη μουσική

ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Ο μουσικός Χρήστος Μυλωνόπουλος κατάγεται από την τοπική κοινότητα Πέλλας, της Δ.Ε. Πέλλας του Δήμου Πέλλας. Οι κάτοικοι του χωριού είναι ντόπιοι Μακεδόνες, Θρακιώτες πρόσφυγες από την Ανατολική Ρωμυλία και λίγοι Σαρακατσαναίοι.

Από μικρή ηλικία ασχολείται με το ακορντεόν, μελετώντας τους παλιούς Θρακιώτες πρακτικούς οργανοπαίκτες και συνεργάζεται επαγγελματικά με διάφορους μουσικούς, πολιτιστικούς Συλλόγους και χορευτικά συγκροτήματα.

Εκτός από την εξειδίκευση στην Θρακιώτικη Ανατολικορωμυλιώτικη μουσική παράδοση, το ρεπερτόριο του περιλαμβάνει και παραδοσιακές μουσικές όλων των περιοχών της Ελλάδας, με λαϊκά, ρεμπέτικα αλλά και μουσικές άλλων λαών.

Ο Χρήστος Μυλωνόπουλος μίλησε στο pellanews.gr και στην έντυπη ΠΕΛΛΑNEWS, για τα ερεθίσματα του, την απόφαση του να ασχοληθεί με τη μουσική, παραδοσιακή και μη, και βεβαίως για τη νέα γενιά και τον « επαγγελματικό βιοπορισμό» με «όπλο» τις νότες και το πεντάγραμμο.

337874701-552420767024641-2315628536517150672-n.jpg

~ Χρήστο, πως αποφάσισες να ασχοληθείς με τη μουσική, τι σε κέντρισε στον μαγικό δρόμο του πενταγράμμου;

Ήδη στο χωριό μου στην Πέλλα υπήρχαν παλαιοί που ασχολούνταν με την παραδοσιακή μουσική και οι οποίοι, ως ένα βαθμό, με επηρέασαν, αλλά το μικρόβιο υπήρχε μέσα μου ανέκαθεν. Γι’ αυτό και αποφάσισα να ασχοληθώ με τη μουσική και μάλιστα, όχι μόνο την παραδοσιακή αλλά και μουσική από το διεθνές ρεπερτόριο.

~ Θεωρώ λογικό να υπάρχει ερέθισμα από τη θρακιώτικη καταγωγή και τον περιβάλλοντα χώρο. Πως αισθάνεσαι τη διαφορά της παραδοσιακών με τα άλλα είδη μουσικής που ασχολείσαι;

Ομολογώ να σας πω ότι στην καταγωγή μου δεν είμαι εξολοκλήρου Θρακιώτης. Απλώς ξεκίνησα από παιδί από τον Λαογραφικό Πολιτιστικό Όμιλο Πέλλας «Η Ανατολική Ρωμυλία» σαν χορευτής και τα ακούσματα αυτά μου άρεσαν πάρα πολύ, είναι μέσα στο αίμα μου.

Επίσης σημαντικό ρόλο έπαιξαν και οι παλαιοί μουσικοί που είχαμε στο Σύλλογο που έπαιξαν πάρα πολύ σημαντικό ρόλο στα αυθεντικά παραδοσιακά πατήματα που προσπάθησα να κρατήσω μέχρι και σήμερα.
Όσον αφορά την ενασχόλησή μου με κομμάτια από το διεθνές ρεπερτόριο σημαντικό ρόλο έχει σ’ αυτό μία σπουδαία μουσικός, η Ζωή Τηγανούρια που καθώς τη γνώρισα με έβαλε και σ’ άλλα μουσικά μονοπάτια τα οποία μου άρεσαν πάρα πολύ και προσπάθησα και εγώ με αυτό τον τρόπο όσο μπορώ να μπω σ’ αυτό το ρεπερτόριο το οποίο είναι υπέροχο.

~ Ασχολούνται νέοι άνθρωποι σαν εσένα σε ικανοποιητικό βαθμό, για να πούμε οτι όλα αυτά, ήθη, έθιμα, μουσική παράδοση, θα διατηρηθούν; Τι βλέπεις;

Υπάρχουν πάρα πολλά νέα παιδιά τα οποία ασχολούνται με την ελληνική παραδοσιακή μουσική και με το χώρο και αυτό είναι παρήγορο γιατί μ’ αυτό τον τρόπο μεταλαμπαδεύεται η ελληνική παραδοσιακή μουσική, τα ήθη, τα έθιμα, ο πολιτισμός μας και έχουνε μπει πάρα πολύ δυναμικά στις νέες γενιές.

4. Ασχολείσαι και επαγγελματικά πλέον απ' ότι κατάλαβα με τη μουσική; Πώς βλέπεις τη συνέχεια, αγάπη μόνο ή και βιοπορισμός;

Ασχολούμαι με το ακορντεόν και γενικά με τη μουσική από τα 16 μου για μεγάλο χρονικό διάστημα ζούσα μόνο απ’ αυτό εδώ και πλέον δύο χρόνια, όμως δεν είναι η βασική μου δουλειά, το έχω σαν έξτρα. Υπάρχει πάρα πολλή αγάπη για τη μουσική γενικά για την παράδοση και μ’ αυτό το πράμα βιοπορίζονται συμπληρωματικά.

mylonopoulos-foto1.jpg

~ Μιας και κουβεντιάσαμε θα θέλαμε και τις ευχές σου στον κόσμο, που όσο περνά ο καιρός σε γνωρίζει και αναγνωρίζει περισσότερο.

Εγώ θέλω να πω ένα πάρα πολύ μεγάλο ευχαριστώ σε όλους τους ανθρώπους οι οποίοι με έχουν στηρίξει και ένα πάρα πολύ μεγάλο ευχαριστώ στον Λαογραφικό Πολιτιστικό Όμιλο Πέλλας, την Ανατολική Ρωμυλία, γιατί μέσα από τα σπλάχνα αυτού του Συλλόγου ξεκίνησα κι εγώ την πορεία μου στο χώρο της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής.
Και ένα μεγάλο ευχαριστώ σ’ όλους τους γονείς που στέλνουν τα παιδιά τους στους συλλόγους που είναι πραγματικοί χώροι πολιτισμού.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την κουβέντα που κάναμε.

mylonopoulos-foto2.jpg
337339221-1344162632821314-179368669529629649-n.jpg

Η ιστορία που έδωσε ταυτότητα στη θρακική παράδοση

Η Θράκη, είναι η χώρα των μυθικών αοιδών και των οργιαστικών Διονυσιακών τελετών, η λαμπρή αυτή χώρα, από την οποία προήλθε η μουσική, όπως γράφει ο Στράβων (Χ.3,17): «Από του μέλους και του ρυθμού και των οργάνων, η μουσική πάσα Θρακία και Ασιάτις νενόμισται». Η μουσική των Θρακών έχει τις ρίζες της στην αρχαία ελληνική μουσική. Η μελωδία και ο ρυθμός της την έκαναν ιδιαίτερα αγαπητή σε όλη την Ελλάδα. Ο Ορφέας, μεγάλος μουσικός της Ελληνικής μυθολογίας, καταγόταν από την Θράκη. Ο Όμηρος αναφέρει ότι η λατρεία των Μουσών ξεκίνησε από την Θράκη και εξαπλώθηκε η μουσική μέσω των Θρακών παντού. Ο θεός Απόλλωνας, προστάτης της μουσικής και των τεχνών , λατρευόταν ιδιαίτερα στην περιοχή όπως μαρτυρούν τα ιερά και τα μαντεία που έχουν διασωθεί. Επίσης, ο Πάνας και ο Διόνυσος είχαν και αυτοί ιδιαίτερη θέση στα μουσικά δρώμενα της Θράκης. Η μουσική Θράκης διακρίνεται στις εξής κατηγορίες:
Η ανατολική μουσική είναι πιο πρόσχαρη με έντονη μελωδικότητα και παρουσιάζει αρκετά κοινά στοιχεία με την παραδοσιακή μικρασιάτικη μουσική κυρίως με της Κωνσταντινούπολης όπου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την βυζαντινή μουσική. Η βόρεια μουσική έχει πιο πολλά βαλκανικά χαρακτηριστικά αλλά και πάλι παρουσιάζει μια μικρή επιρροή από τη βυζαντινή. Η δυτική μουσική της έχει βυζαντινή απόχρωση αλλά και βαλκανική επιρροή. Συνεπώς, διαφέρει έντονα από την υπόλοιπη μουσική στον ελλαδικό χώρο και την κάνει πιο ξεχωριστή. Έχει γρήγορους ρυθμούς και μεγάλη ποικιλία.

Αυτά ως στοιχεία ιστορικά, για πράγματα που ακούμε συνήθως σε εκδηλώσεις, πανηγύρεις, χορούς. Και γι’ αυτό η Πέλλαnews μίλησε με έναν μουσικό που είχε ως ερέθισμα του τη θρακιώτικη μουσική, λόγω του Συλλόγου Ανατολικής Ρωμυλίας.

*(από την έντυπη Πέλλαnews)









ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ