close search results icon

Δρόμος Βέροιας-Νάουσας-Σκύδρας: Ένα έργο που έσπασε και το ρεκόρ καθυστέρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης

Δρόμος Βέροιας-Νάουσας-Σκύδρας: Ένα έργο που έσπασε και το ρεκόρ καθυστέρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης

Σπάει ακόμα και το ρεκόρ του Mετρό Θεσσαλονίκης το έργο της κατασκευής του οδικού άξονα ο οποίος θα συνέδεε την Εγνατία οδό με τον δρόμο Έδεσσας-Θεσσαλονίκης, διερχόμενος από Βέροια και Νάουσα. Πρόκειται για έναν δρόμο ο οποίος εφόσον ολοκληρωθεί θα δώσει διέξοδο προς τον οδικό άξονα της Εγνατίας, στις περιοχές της Έδεσσας και της Νάουσας οι οποίες αισθάνονται ότι είναι αποκλεισμένες από τους βασικούς οδικούς άξονες.

Ο σχεδιασμός του έργου, το οποίο χωρίζεται σε τρία μέρη, ξεκίνησε το μακρινό 1997. Δεκαοκτώ χρόνια μετά έχει ολοκληρωθεί μόνο το ένα, ενδιάμεσο τμήμα του, μήκους 7,7 χιλιομέτρων, από τον οικισμό Πατρίδα, κοντά στη Βέροια, έως τη Νάουσα. Τα άλλα δύο τμήματα βρίσκονται ακόμη σε επίπεδο μελετών, αλλά με διαφορετικό βαθμό ωρίμανσης.

Διαμαρτυρίες

Το ημιτελές έργο έχει απασχολήσει πολλές φορές τις τοπικές κοινωνίες οι οποίες προχωρούν κατά καιρούς σε διαμαρτυρίες. Μία τέτοια έγινε τον Μάιο του 2024 στη Νάουσα, έπειτα από πρωτοβουλία μιας ομάδας πολιτών. Λίγους μήνες μετά, τον Φεβρουάριο του 2025 ιδρύθηκε το Σωματείο «Κίνηση Πολιτών για την έξοδο του Δήμου Νάουσας από την απομόνωση» με πρόεδρο τον Χρήστο Τσίτση. Όπως αναφέρει στο emakedonia.gr ο κ. Τσίτσης, τους τελευταίους μήνες η διοίκηση του Σωματείου έχει κάνει συναντήσεις για το θέμα αυτό με τον υφυπουργό και βουλευτής Ημαθίας, Λάζαρο Τσαβδαρίδη, τον δήμαρχο Νάουσας Νίκο Κουτσογιάννη, τον αντιπεριφερειάρχη Ημαθίας, Κώστα Καλαϊτζίδη και τον αντιπεριφερειάρχη Υποδομών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρι Μπίλλια.

Το ιστορικό του έργου

Η αρχική χωροθέτηση του οδικού άξονα Εγνατία οδός, Βέροια, Νάουσα, Σκύδρα, με σύνδεση στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Έδεσσας έγινε στις 30/09/1997. Στη συνέχεια, στις 31/07/1998 εγκρίθηκε η αναγνωριστική μελέτη οδοποιίας και η αναγνωριστική γεωλογική μελέτη βελτίωσης της οδού Βέροιας-Έδεσσας. Τρία χρόνια μετά, τον Νοέμβριο του 2001, εγκρίθηκε η προμελέτη οδοποιίας.

Ο οδικός άξονας χωρίστηκε σε τρία τμήματα: Εγνατία Οδός-Πατρίδα, Πατρίδα-ανισόπεδος κόμβος Νάουσας, ανισόπεδος κόμβος Νάουσας-ανισόπεδος κόμβος σύνδεσης με Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Έδεσσας.

Tο οδικό τμήμα από τον ισόπεδο κόμβο Πατρίδας μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Νάουσας, μήκους 7,7 χλμ. έχει ολοκληρωθεί. Στο οδικό τμήμα από τον ανισόπεδο κόμβο Νάουσας μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο σύνδεσης με την Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, μήκους 20 χλμ. έχουν ολοκληρωθεί τα απαιτούμενα στάδια μελετών και το έργο είναι ώριμο για ένταξη σε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα. Το κόστος της κατασκευής του έργου είναι περίπου 150 εκατ. ευρώ συν το κόστος των απαλλοτριώσεων το οποίο δεν έχει υπολογιστεί.

Τέλος, το τμήμα Εγνατία οδός-Πατρίδα είναι το τελευταίο προς μελέτη τμήμα του οδικού άξονα. Η μελέτη του εκπονείται με σύμβαση ανάθεσης που υπογράφηκε στις 19/12/2019 από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με τον ανάδοχο, σε επίπεδο οριστικής μελέτης. Με την παρούσα μελέτη παρακάμπτεται η πόλη της Βέροιας από ανατολικά και όλη η κυκλοφορία από τις περιοχές που θα εξυπηρετεί ο νέος οδικός άξονας, διέρχεται εκτός του πολεοδομικού ιστού της πόλης, βελτιώνοντας έτσι τις συνθήκες διαβίωσης των κατοίκων της. Συγκεκριμένα ο δρόμος διέρχεται έξω από την πόλη της Βέροιας έχει αρχή στην Εγνατία Οδό, μεταξύ του κόμβου Κουλούρας και του κόμβου Βέροιας, δυτικά του οικισμού Μέσης, τέμνει την Εθνική Οδό Βέροιας-Αλεξάνδρειας στην περιοχή του Αθλητικού Κόμβου Μακροχωρίου και έχει πέρας τον κατασκευασμένο ισόπεδο κόμβο του τμήματος Πατρίδα-Νάουσα, δίνοντας έτσι πρόσβαση στην Εγνατία Οδό σε όλους τους οικισμούς της περιοχής, καθώς και στην πόλη της Νάουσας, με δρόμο ταχείας κυκλοφορίας με ανισόπεδους κόμβους και παράπλευρο δίκτυο εξυπηρέτησης.

Το πρόβλημα

Με έγγραφό της η Εγνατία Όδος ΑΕ έχει ήδη γνωμοδοτήσει θετικά όσον αφορά στην χωροθέτηση του ανισόπεδου κόμβου μεταξύ του κόμβου Κουλούρας και του κόμβου Βέροιας όπου θα «κουμπώνει» ο νέος αυτοκινητόδρομος. Κατά το στάδιο, όμως, εκπόνησης της μελέτης η οποία έχει προχωρήσει αρκετά, προς το τέλος του 2021 η Εγνατία Οδός ΑΕ ενημέρωσε την Περιφέρεια ότι δεν μπορεί να υλοποιηθεί ο σχεδιασμός ανισόπεδου κόμβου στο ύψος της Μέσης διότι ο αυτοκινητόδρομος τελεί υπό παραχώρηση. Για να προχωρήσει το έργο απαιτείται η ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας οδού και η σύμφωνη γνώμη του παραχωρησιούχου.

«Έπειτα από αυτήν την απροσδόκητη εξέλιξη έχει διακοπεί προσωρινά η εκπόνηση της μελέτης μέχρι να ολοκληρωθεί η παραχώρηση της Εγνατίας οδού» σημειώνει ο αντιπεριφερειάρχης Πάρις Μπίλλιας. «Δυστυχώς υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση από την Εγνατία Οδό ΑΕ με αποτέλεσμα να φτάσουμε στο στάδιο της παραχώρησης η οποία επίσης καθυστέρησε, συμπαρασύροντας και το συγκεκριμένο έργο».

Όπως ενημερώνει ο κ. Μπίλλιας, η Περιφέρεια έστειλε πριν από λίγο καιρό επιστολή προς το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ζητώντας να περιληφθεί στη σύμβαση παραχώρησης και η εκκρεμότητα που αφορά τον συγκεκριμένο κόμβο του νέου οδικού άξονα με την Εγνατία οδό ώστε «να προχωρήσει τουλάχιστον και το δεύτερο τμήμα του δρόμου το οποίο παρουσιάζει ωριμότητα, το δε κόστος του δεν είναι απαγορευτικό καθώς κυμαίνεται περίπου στα 50 εκατ. ευρώ συν βεβαίως το κόστος των απαλλοτριώσεων. Εμείς, ως Περιφέρεια θα βρούμε αυτά τα χρήματα για να γίνει το έργο, αρκεί να λυθεί αυτή η εκκρεμότητα».

Ο πρόεδρος του Σωματείου «Κίνηση Πολιτών για την έξοδο του Δήμου Νάουσας από την απομόνωση» Χρήστος Τσίτσης επισημαίνει πως «το συμπέρασμα από τις συναντήσεις που είχαμε έως τώρα είναι ότι σε αυτή τη φάση η δικιά μας υπόθεση είναι ‘όμηρος’ του μεγάλου deal με την Εγνατία. Η ελπίδα μας είναι να τελειώσει σύντομα η διαδικασία παραχώρησης, για την οποία ευθύνη έχουν τόσο η παραχωρησιούχος, όσο και η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο και συγκεκριμένα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το ΤΑΙΠΕΔ. Από εκεί και πέρα υπάρχει ακόμα δρόμος, μάλλον μαραθώνιος, που εκτιμούμε όμως ότι θα δείχνει εμφανή σημάδια ταχύτερης προόδου, αν και εφόσον βρεθούν και οι πόροι για την κατασκευή. Συνεπώς η ‘Κίνησή’ μας βρίσκεται σε στάση αναμονής για γενικευμένες κινητοποιήσεις γιατί η υπομονή και η ανοχή των συνδημοτών εξαντλείται όταν φαίνεται ότι το έργο βουλιάζει στην αναβλητικότητα της γραφειοκρατίας ή άλλων συμφερόντων και σκοπιμοτήτων».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ