close search results icon

Δύσκολη η ολοκλήρωση των δηλώσεων ΟΣΔΕ για την τρέχουσα περίοδο

Εκφράζονται φόβοι πως θα υπάρχουν προβλήματα στις πληρωμές καθώς δεν γίνονται βασικοί διασταυρωτικοί έλεγχοι.

Ασάφειες στο καθεστώς των εξισωτικών ενισχύσεων (ορεινές και μειονεκτικές περιοχές) παράθυρα για κατάτμηση των αγροτικών εκμεταλλεύσεων με στόχο την αναδιανεμητική ενίσχυση, κενά στα «καρτελάκια» για τις συνδεδεμένες ενισχύσεις και χάος στις εγγεγραμμένες ποικιλίες που τεκμηριώνουν τα eco-schemes, κάνουν πολύ δύσκολη την ολοκλήρωση των δηλώσεων ΟΣΔΕ για την τρέχουσα περίοδο και δημιουργούν καθημερινά αναστάτωση στα Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων.

Κενά στην εξισωτική, περίεργες χαραμάδες στην αναδιανεμητική, λάθη στα eco-schemes, δυσκολεύουν το ΟΣΔΕ

Σωρεία λαθών και παραλείψεων που καθιστά απαγορευτική τη συμμετοχή των αγροτών σε μία σειρά καθεστώτων ενίσχυσης από την εξισωτική αποζημίωση και την αναδιανεμητική, έως το σύνολο των συνδεδεμένων και τα καθεστώτα eco-schemes, εντοπίζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Επαγγελματιών Γεωπόνων (ΠΟΣΓ) στην εγκύκλιο ΟΠΕΚΕΠΕ για το ΟΣΔΕ, αποτέλεσμα αφενός του εκτεταμένου «copy-paste» που έγινε από την περσινή εγκύκλιο και αφετέρου λόγω της έλλειψης μιας σειράς εφαρμοστικών αποφάσεων και οδηγιών για την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ.

Παράλληλα η ΠΟΣΕΓ, αναφέρει στην επιστολή που απέστειλε στην ηγεσία του ΥΠΑΑΤ και στον ΟΠΕΚΕΠΕ εκφράζει φόβους πως θα υπάρχουν προβλήματα στις πληρωμές καθώς δεν γίνονται βασικοί διασταυρωτικοί έλεγχοι, ενώ ζητά περισσότερο χρόνο για να οριστικοποιηθούν σωστά οι αιτήσεις.

Ενδεικτικά, αναφορικά με ορισμένα καθεστώτα εντοπίζει τα εξής ζητήματα:

Εξισωτική: Δεν γίνεται χαρακτηρισμός της έκτασης από το σύστημα ως ορεινής ή μειονεκτικής

Συνδεδεμένες ενισχύσεις: Δεν έχουν εκδοθεί οι υπουργικές αποφάσεις και οι εγκύκλιοι για την εφαρμογή τους. Επίσης δεν έχει ενεργοποιηθεί η δυνατότητα για συμπλήρωση των τιμολογίων και των ετικετών πιστοποιημένου σπόρου στην αίτηση για το μαλακό σίτο και το κριθάρι.

Αναδιανεμητική: Η εγκύκλιος κάνει λόγο για παραγωγούς που «δημιουργούν τεχνικές προϋποθέσεις/συνθήκες για την λήψη της εν λόγω ενίσχυσης όπως είναι η κατάτμηση ή μείωση της έκτασης της εκμετάλλευσης», χωρίς να λαμβάνει υπόψη το καθεστώς των ετήσιων μισθωτηρίων.

Eco-schemes: Δεν εμφανίζονται πιστοποιημένες ποικιλίες που είναι εγγεγραμμένες στον εθνικό κατάλογο στα φυτικά είδη για να επιλεγούν για επιδότηση.

Παράλληλα η εγκύκλιος έχει σημαντικά λάθη και εμφανίζεται σαν ένα αντίγραφο της εγκύκλιου του 2022 ενώ φέτος έχουν αλλάξει πολλά, με την ΠΟΣΕΓ να απαριθμεί μερικές «χτυπητές» περιπτώσεις.

Αναλυτικά η επιστολή αναφέρει:

Θέμα: Προβλήματα Αιτήσεων Ενιαίας Ενίσχυσης 2023

Στις 19/7/2023 δημοσιεύτηκε η 43926/19-7-2023 ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΕΡΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ ΒΑΣΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΕΤΟΥΣ 2023 του ΟΠΕΚΕΠΕ. Η εγκύκλιος έχει σημαντικά λάθη και εμφανίζεται σαν ένα αντίγραφο της εγκύκλιου του 2022 ενώ φέτος έχουν αλλάξει πολλά.

Στην εγκύκλιο ορίζεται ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων η 25/8/2023 ενώ μέχρι σήμερα δεν έχουν εκδοθεί βασικές υπουργικές αποφάσεις και εγκύκλιοι από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και τον ΟΠΕΚΕΠΕ.

Συγκεκριμένα, δεν έχουν εκδοθεί:

  1. Οι υπουργικές αποφάσεις για τις συνδεδεμένες εισοδηματικής στήριξης σε εφαρμογή των άρθρων 32-35 του κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115, για τα προϊόντα: Αραβόσιτο, Ρύζι, Σπόροι προς Σπορά, Βιομηχανική τομάτα, Πορτοκάλια χυμοποίησης, Όσπρια ανθρώπινης κατανάλωσης, Κορινθιακή Σταφίδα, Μήλα, Πρωτεϊνούχα κτηνοτροφικά ψυχανθή, Πρωτεϊνούχα σανοδοτικά ψυχανθή, Μεταξοσκώληκες
  2. Οι εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για τις συνδεδεμένες εισοδηματικής στήριξης στα παραπάνω προϊόντα αλλά και για τα προϊόντα σίτος σκληρός, σίτος μαλακός, κριθάρι, βοείο κρέας, πρόβειο και αίγειο κρέας
  3. Οι εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ με αναλυτικές οδηγίες αναφορικά με το περιεχόμενο και τη δήλωση για τα Προγράμματα για το κλίμα, το περιβάλλον και την καλή διαβίωση των ζώων του άρθρου 31 του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 (ecoschemes), στα οποία μπορούν να συμμετέχουν οι δικαιούχοι του καθεστώτος βασικής εισοδηματικής στήριξης κατόπιν ενεργοποίησης των δικαιωμάτων ενίσχυσης
  4. Οι εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για τις διαδικασίες που αφορούν σε μεταβολές στους ελέγχους επιλεξιμότητας, περιφερειοποίησης και επικαλύψεων, όπου αναφέρονται οι καταληκτικές προθεσμίες αιτημάτων επανελέγχου ανά περίπτωση
  5. Οι εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για την πολλαπλή συμμόρφωση.
  6. Οι εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για την αιρεσιμότητα
  7. Οι εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για την ειδική ενίσχυση για το βαμβάκι

Επιπλέον και για όσες υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους έχουν εκδοθεί δεν είναι δυνατή η συμπλήρωση των δηλώσεων ΟΣΔΕ διότι:

  1. Δεν έχει ενεργοποιηθεί η δυνατότητα για συμπλήρωση των τιμολογίων και των ετικετών πιστοποιημένου σπόρου στην αίτηση για το μαλακό σίτο και το κριθάρι
  2. Δεν γίνεται χαρακτηρισμός της έκτασης από το σύστημα ως ορεινής ή μειονεκτικής για να δηλωθούν τα μέτρα 13.1, 13.2, 13.3
  3. Δεν μπορούν να δηλωθούν οι εξαιρέσεις της αιρεσιμότητας ως προς την αγρανάπαυση
  4. Δεν εμφανίζονται πιστοποιημένες ποικιλίες που είναι εγγεγραμμένες στον εθνικό κατάλογο στα φυτικά είδη για να επιλεγούν για επιδότηση. Για παράδειγμα αναφέρονται στο βαμβάκι (Monica, ST 810, Adora, Irida κα) στον αραβόσιτο DKC7084, DKC6812, P1441, P1884 κα) κριθάρι (fortuna, RGT ASTEROID κ.α) σίτος μαλακός (DIM 401, STAVENTO κα)
  5. Δεν γίνονται βασικοί διασταυρωτικοί έλεγχοι και σε περίπτωση που θα οριστικοποιηθούν οι αιτήσεις και περάσει η ημερομηνία της 25/8/2023 θα υπάρχουν προβλήματα στις πληρωμές όπως πέρυσι.

Ενδεικτικά λάθη και προβλήματα που προκύπτουν από την 43926/19-7-2023:

  1. A. 1.7.3.1 ΧΡΗΣΗ ΜΗ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΑΓΡΟΤΕΜΑΧΙΩΝ

«Σημειώνεται ότι όλα τα μισθωτήρια πρέπει να φέρουν βεβαίωση του γνήσιου της υπογραφής των ενδιαφερομένων μερών μέσω gov.»

 Η παραπάνω απαίτηση της τελευταίας στιγμής μόνο προβλήματα δημιουργεί και ουσιαστικά ακυρώνει όλους τους άλλους εξουσιοδοτημένους φορείς.

«Από το έτος 2022 λαμβάνονται υπόψιν τα στοιχεία του Λειτουργούντος Κτηματολογίου όπου εμφανίζονται κύριοι Φορείς του Ελληνικού Δημοσίου. »

 Μέχρι σήμερα δεν έχουν ανεβεί στο σύστημα τα γεωχωρικά δεδομένα για τις εκτάσεις που εμφανίζονται ως κύριοι οι Φορείς του Ελληνικού Δημοσίου και δεν γίνεται καμία διασταύρωση.

  1. B. 1.7.3.3 ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΤΑΚ

«3. Στις περιπτώσεις που ένα ΑΤΑΚ αντιστοιχεί σε περισσότερους από έναν ενοικιαστές τότε θα γίνεται αντιπαραβολή με τη συνολική έκταση που δηλώνει ο ιδιοκτήτης κι εφόσον είναι επαρκής δεν θα γίνεται καμία προσαρμογή. Στην περίπτωση που δεν επαρκεί η έκταση που δηλώνεται από τον εκμισθωτή θα βγαίνει προειδοποιητικό μήνυμα ότι η δηλούμενη έκταση θα αναπροσαρμοσθεί ενώ θα του επιτρέπει να οριστικοποιεί.»

  • Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει στο σύστημα διασταυρωτικός έλεγχος για τα ΑΤΑΚ των εκμισθωτών και δεν μπορεί να γίνει τέτοιος έλεγχος μέχρι να οριστικοποιηθούν όλες οι δηλώσεις.

Γ. 2.1 ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΓΗΣ

«3. Για να είναι επιλέξιμες, οι εκτάσεις πρέπει να ανταποκρίνονται στον ορισμό του επιλέξιμου εκταρίου καθ’ όλο το ημερολογιακό έτος, εκτός από περίπτωση ανωτέρας βίας ή εξαιρετικών περιστάσεων.»

  • Ενδεικτικά ποιες είναι οι περιπτώσεις ανωτέρας βίας ή εξαιρετικών περιπτώσεων.

Δ. 2.3 ΔΗΛΟΥΜΕΝΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ

«Κύριες καλλιέργειες είναι οι φθινοπωρινές/χειμερινές ή ανοιξιάτικες/καλοκαιρινές καλλιέργειες που καταλαμβάνουν το αγροτεμάχιο για το μεγαλύτερο μέρος της περιόδου και λαμβάνονται υπόψη κατά τον έλεγχο της τήρησης του πρασινίσματος»

  • Δεν υπάρχει το «πρασίνισμα» πλέον.

«Ως αγρανάπαυση: δηλώνεται η αρόσιμη έκταση που δεν καλλιεργείται καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου αλλά εφαρμόζεται μία άροση ανά έτος.».

  • Με βάση την εθνική και διεθνή γεωπονική βιβλιογραφία η άροση δεν είναι καλό να γίνεται κάθε έτος γιατί επιφέρει μεγάλα προβλήματα στην δομή και την γονιμότητα του εδάφους και στην πανίδα της περιοχής. Επιπλέον το κόστος για την άροση είναι μεγάλο όπως και το ενεργειακό αποτύπωμα κατά την άροση. Η σωστή γεωπονική ορολογία θα έπρεπε να είναι: «η κατεργασία

του εδάφους με όποιον τρόπο είναι εφικτός ανάλογα με τις κλίσεις του εδάφους.»

  1. E. ΓΗ ΥΠΟ ΑΓΡΑΝΑΠΑΥΣΗ

«Στο πλαίσιο τήρησης των υποχρεώσεων του πρασινίσματος, κατά παρέκκλιση για το έτος υποβολής αιτήσεων 2022:»

  • Είμαστε στο έτος 2023 και δεν υπάρχει πλέον το πρασίνισμα αλλά το καθεστώτος της Αιρεσιμότητας με τα πρότυπα Καλής Περιβαλλοντικής και Γεωργικής Κατάστασης και συγκεκριμένα το (ΚΠΓΚ) 8

ΣΤ. 6 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΙΜΑ , ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΛΗ ΔΙΑΒΙΩΣΗ ΤΩΝ ΖΩΩΝ ( ECO- SCHEME)

«Θα ακολουθήσει σχετική εγκύκλιος της Υπηρεσίας με αναλυτικές οδηγίες αναφορικά με το περιεχόμενο και τη δήλωση των οικολογικών σχημάτων.»

  • Μέχρι σήμερα δεν έχουν βγει οι εφαρμοστικές εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ

Ζ. 8.1 ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑΣ

«Οι παραγωγοί οφείλουν να δηλώνουν όλες τις εκτάσεις που υπάρχουν στην εκμετάλλευση τους και να μην προβαίνουν σε ενέργειες που δημιουργούν τεχνικές προϋποθέσεις/συνθήκες για την λήψη της εν λόγω ενίσχυσης όπως είναι η κατάτμηση ή μείωσης της έκτασης της εκμετάλλευσης για την λήψη της σχετικής ενίσχυσης σε σχέση με την αίτηση του προηγουμένου έτους, περίπτωση στην οποία η Υπηρεσία μπορεί να αρνηθεί την χορήγηση της σχετικής ενίσχυσης μετά την διασταύρωση των αιτήσεων»

  • Η κατοχή των αγροτεμαχίων είναι μια δυναμική κατάσταση. Ο παραγωγός δεν γνωρίζει κάθε έτος τους μισθωμένους αγρούς που θα έχει την επόμενη χρονιά και μπορεί να απολέσει κάποια μισθωμένα αγροτεμάχια. Έτσι πρέπει να μην είναι γενική η κατάσταση της άρνησης αλλά να ελεγχθεί με τα πραγματικά δεδομένα χρησιμοποιώντας αντικειμενικά θεσμοθετημένα κριτήρια για να μην υπάρχει υποψία συναλλαγής.
  1. H. 9 ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΗ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ

«2. Οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησης των ενισχύσεων αυτών περιγράφονται σε σχετικές Υπουργικές αποφάσεις.»

  • Μέχρι σήμερα δεν έχουν βγει οι Υπουργικές αποφάσεις για τις περισσότερες ενισχύσεις της συνδεδεμένης εισοδηματικής στήριξης και οι εφαρμοστικές εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ

Θ. 12 ΑΙΡΕΣΙΜΟΤΗΤΑ

«Οι υποχρεώσεις των γεωργών σε σχέση με τις παραπάνω απαιτήσεις, περιγράφονται αναλυτικά στην κατ’ έτος εκδιδόμενη εγκύκλιο του ΟΠΕΚΕΠΕ για την αιρεσιμότητα»

  • Μέχρι σήμερα δεν έχει βγει η εφαρμοστική εγκύκλιος από τον ΟΠΕΚΕΠΕ

Ι. 13.1.1.2 ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΜΗ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΕΚΤΑΣΕΩΝ

«8. η σπορά δεν είχε ολοκληρωθεί το αργότερο πριν από τις 31 Μαΐου 2022, προκειμένου για το βαμβάκι.»

Το έτος υποβολής είναι το 2023 όχι το 2022

«10. το τιμολόγιο αγοράς πιστοποιημένου σπόρου σποράς, για τις ενισχύσεις που προβλέπεται η προσκόμισή του φέρει ημερομηνία μετά τις 31 Ιανουαρίου2023 ή μετά τις 15/2/2023 στην περίπτωση που υπάρχει δελτίο αποστολής έως 31/1/2023»

  • Η συγκεκριμένη περίπτωση αφορά συγκεκριμένα φυτικά είδη (όπως το σκληρό σιτάρι) και πρέπει να αναφερθούν.

Με βάση τα ανωτέρω σας ζητάμε

  • την άμεση διόρθωση της συγκεκριμένης εγκυκλίου,
  • την άμεση έκδοση των υπουργικών αποφάσεων που αναμένονται,
  • την άμεση έκδοση των εφαρμοστικών εγκυκλίων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ,
  • την άμεση αναβάθμιση της εφαρμογής με τα απαραίτητα στοιχεία, φόρμες, διασταυρωτικούς και δεχούμενα στο gov για να μπορούν να εισαχθούν οι δηλώσεις ΟΣΔΕ,
  • Την παροχή του απαραίτητου χρόνου, μετά την οριστικοποίηση των απαραίτητων διαδικασιών, έτσι ώστε το έργο του ΟΣΔΕ να γίνει λειτουργικό, αξιόπιστο και αποτελεσματικό για όλους τους εμπλεκόμενους και κυρίως για τους 650.000 δικαιούχους.

πηγή: agronews.gr


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ