close search results icon

ΕΦΧΕ: Εθνική στρατηγική για την αγελαδοτροφία χωρίς παραπλανητικές ονομασίες προέλευσης

ΕΦΧΕ: Εθνική στρατηγική για την αγελαδοτροφία χωρίς παραπλανητικές ονομασίες προέλευσης

Εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη της ελληνικής αγελαδοτροφίας γαλακτοπαραγωγής, που σημαίνει μεταξύ άλλων, την αλλαγή του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών άρθρο 82 για το γιαούρτι και την θέσπιση μέτρων για τις παραπλανητικές ετικέτες ώστε ν΄ αποτρέπεται η σύγχυση του καταναλωτή από παραπλανητικά τοπωνύμια, ζητά μεταξύ άλλων η Ένωση Φυλής Χολστάιν Ελλάδας (ΕΦΧΕ).

Αναλυτικά, σε σχετική επιστολή της προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η οποία κοινοποιείται και στα πολιτικά κόμματα αναφέρει τα εξής:

Επιστολή ΕΦΧΕ στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης

Προς τον κ. υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Γ. Γεωργαντά,

Κατόπιν της συνάντησής μας στην Αθήνα κ. υπουργέ Αγροτικής Ανάπτυξης και μ΄ εκπροσώπους της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ, του ΚΚΕ και της Ελληνικής Λύσης με αφορμή την αδικαιολόγητη και ακατανόητη μείωση τιμών από τις γαλακτοβιομηχανίες ΟΛΥΜΠΟΣ και ΔΕΛΤΑ (συναντήσεις θα γίνουν και με τ’ άλλα κοινοβουλευτικά κόμματα) θέτουμε υπόψη σας τα εξής:

Στη χώρα μας παράγουμε περίπου το 35-38% του γάλακτος που απαιτείται για την κατανάλωση που έχουμε ως χώρα σε γάλα και σε γαλακτοκομικά προϊόντα.

Η τάση είναι καθοδική. Είναι γεγονός ότι η αύξηση του κόστους παραγωγής (ζωοτροφές, φάρμακα, ενέργεια, εργατικά) είχε αρχίσει περίπου ένα χρόνο πριν από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.

Εν μέσω πανδημίας οι βιομηχανίες, οι οποίες σημειωτέον είχαν σημαντική αύξηση πωλήσεων, δεν είχαν την ευαισθησία να δώσουν ούτε ένα λεπτό αύξησης στους παραγωγούς, οι οποίοι δούλευαν κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες και το σημειώνουμε αυτό επειδή θα δούμε παρακάτω τι επικαλούνται τώρα για την μείωση των τιμών.

Φυσικά, μετά την κήρυξη του πολέμου είτε για πραγματικές αιτίες είτε για κερδοσκοπικούς λόγους το κόστος παραγωγής εκτινάχθηκε στα ύψη. Ήταν φυσικό επόμενο διότι έγινε ράλι τιμών στις ζωοτροφές, ράλι τιμών στα φάρμακα, ράλι τιμών στην ενέργεια. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως το καλαμπόκι από 18-20 λεπτά πήγε στα 36, η σόγια από 40 λεπτά πήγε στα 65. Ο βαμβακόσπορος από 20 λεπτά πήγε στα 38.

Το ρεύμα μιας μέσης μονάδας από 2.500 ευρώ πήγε στα 10.000 ευρώ. Το κόστος για πετρέλαιο μια μέσης μονάδας από 2.000 ευρώ πήγε σε 3.500 ευρώ κτλ. Εδώ βέβαια άρχισαν οι γαλακτοβιομηχανίες να δίνουν κάποιες αυξήσεις από τον Δεκέμβριο του 2021 δειλά – δειλά και ολοκλήρωσαν τις αυξήσεις των τιμών μέχρι τον Ιούλιο.

Στην Ευρώπη η άνοδος των τιμών ήταν πολύ πιο γρήγορη και άμεση. Φυσικά επειδή διπλασιάστηκε σχεδόν το κόστος των ενσιρωμένων τροφών, οι οποίες γίνονται μία φορά κάθε χρόνο τον μήνα Αύγουστο – Σεπτέμβριο οι γαλακτοβιομηχανίες, οι οποίες σήμερα μειώνουν, υπόσχονταν διατήρηση των τιμών του Ιουλίου και Αυγούστου τουλάχιστον για ένα χρόνο και βλέπαμε, όπως έλεγαν.

ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΓΚΥΡΙΑ ΚΙ ΑΓΕΛΑΔΙΝΟ ΓΑΛΑ

Όμως, μόλις η Γερμανία απελευθέρωσε το στοκ του συμπυκνώματος της προσφέροντας χαμηλές τιμές, γι’ αυτό το προϊόν, (που μόνο φρέσκο γάλα δεν είναι φυσικά) ψάχνουν τρόπους να δικαιολογήσουν των πτώση τιμών.

Τι επικαλούνται; Πτώση των πωλήσεων. Εδώ θέλουμε να επισημάνουμε το εξής:

Α) Όταν οι πωλήσεις ανέβαιναν συνεχώς την περίοδο της καραντίνας, δεν δόθηκε ένα λεπτό αύξηση στους παραγωγούς.

Β) Για την πτώση των πωλήσεων φταίνε και οι ίδιοι με την προσπάθεια, που κάνουν σε συνεργασία με τα markets για την παραπλάνηση του καταναλωτή. Διότι, σε τι άλλο αποσκοπεί η ανάμιξη μέσα στα ψυγεία -βιτρίνες των πολυκαταστημάτων, του νωπού γάλακτος με το μακράς διάρκειας ζωής` των προϊόντων από νωπό γάλα με αυτά από συμπύκνωμα` των γιαουρτιών με τα επιδόρπια, των γαλακτοκομικών με τα δήθεν γάλατα αμυγδάλου, καρύδας κτλ.

Γ) Επίσης, προϊόντα υψηλής θερμικής επεξεργασίας που δεν είναι για ψυγείο, τοποθετούνται εκεί για παραπλάνηση του καταναλωτή.

Κοντολογίς γνωρίζουμε κ. υπουργέ ότι δεν είναι δική σας δουλειά ούτε αρμοδιότητα να πείτε τις γαλακτοβιομηχανίες τι τιμή να πληρώνουν. Είναι όμως αποκλειστικά δική σας αρμοδιότητα να θεσπίσετε κανόνες προστασίας της εγχώριας παραγωγής αλλά και των καταναλωτών στην εγχώρια αγορά. Και βέβαια είναι αποκλειστικά στο δικό σας χέρι η αλλαγή του καταστροφικού Κώδικα Τροφίμων και Ποτών που ισχύει σήμερα. Είναι έργο του κ. Αποστόλου και βάση του οποίου το ελληνικό γιαούρτι, αυτό το brand προϊόν μας, το οποίο μόνοι μας ευτελίσαμε, να μπορεί να παρασκευάζεται από οτιδήποτε δηλαδή γάλα συμπύκνωμα, σταθεροποιητές, σκόνες κτλ. Κι αν ο κ. Αποστόλου προφανώς για κοντόφθαλμη εξυπηρέτηση των συμφερόντων των γαλακτοβιομηχανιών δημιούργησε τον Κώδικα αυτό, η διατήρηση του σε ισχύ αποτελεί στα μάτιά μας εξίσου αντιπαραγωγική συμπεριφορά.

Όπως επίσης, η μη θέσπιση κανόνων σχετικά με τα τοπωνύμια, π.χ είναι δυνατόν ν΄ αποδεχόμαστε επειδή υπάρχει ένα κτίσμα στα Τρίκαλα, ότι κάποιο προϊόν ονομάζεται Τρικαλινό, όταν η πρώτη ύλη προέρχεται από την Γερμανία και είναι δυνατόν επίσης ως προς την ελληνικότητα των προϊόντων να έχουμε την απαίτηση οι ηλικιωμένοι ως επί το πλείστον άνθρωποι να καταλαβαίνουν από τις σημαιούλες και από τις καρδούλες αν το προϊόν είναι ελληνικό ή κατασκευάζεται από ξένη πρώτη ύλη;

Επομένως, θεωρούμε ότι είναι μία ευκαιρία για την αλλαγή του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών, μ’ έναν καινούριο ο οποίος να ορίζει ότι οποιοδήποτε προϊόν ονομάζεται ελληνικό π.χ. γιαούρτι, τυρί, θα πρέπει να κατασκευάζεται από ελληνική πρώτη ύλη (φρέσκο γάλα). Επίσης θα πρέπει να οριστεί ανώτατο επιτρεπτό κέρδος στα markets τα οποία εκ του ασφαλούς πωλούν (και επιστρέφουν τα ληγμένα) παίρνοντας την μερίδα του λέοντος στο κέρδος.

Θα πρέπει να θεσπιστούν κανόνες έκθεσης των προϊόντων στους καταναλωτές με το σωστό τρόπο που να μην αποσκοπούν στην εξαπάτηση τους και σ’ αυτό ο ΕΦΕΤ να κάνει πραγματικούς ελέγχους και να τιμωρεί με βαριά πρόστιμα τους παραβάτες. Χρειάζεται να λυθεί μία και καλή το θέμα των τοπωνυμίων, νομοθετικά.

Το κυριότερο ζήτημα για πρώτη φορά ας χαραχθεί μια Εθνική Στρατηγική για το αν θέλουμε ανάπτυξη της ελληνικής αγελαδοτροφίας και μείωση του ελλείμματος ή να την αφήσουμε στα χέρια και τις διαθέσεις της κάθε γαλακτοβιομηχανίας με τελική κατάληξη τον αφανισμό της, για να μην διευρύνεται συνεχώς το χάσμα μεταξύ εγχώριας παραγωγής και κατανάλωσης θα πρέπει να φροντίσουμε τα του οίκου μας. Ευελπιστούμε στην επόμενη συνάντησή μας εντός εικοσαήμερου, που προαναγγείλατε ως υπουργός να μπουν οι βάσεις για την επίλυση των μακροχρόνιων προβλημάτων.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ΖΗΤΑΜΕ:

Εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη της ελληνικής αγελαδοτροφίας γαλακτοπαραγωγής, που σημαίνει μεταξύ άλλων:

1. Αλλαγή του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών άρθρο 82 για το γιαούρτι.

2.Θέσπιση μέτρων για τις παραπλανητικές ετικέτες ώστε ν΄ αποτρέπεται η σύγχυση του καταναλωτή από παραπλανητικά τοπωνύμια.

3.Θέσπιση μέτρων και κινήτρων για την σταθεροποίηση και την ανάπτυξη του κλάδου μέσω αγροτικού ΕΣΠΑ, ΕΣΠΑ, αναπτυξιακού νόμου, Ταμείου Ανάκαμψης.

4. Αλλαγή στο εργόσημο για την απορρόφηση εργατών στις μονάδες (μετατροπή από ΙΚΑ σε εργόσημο ή έστω δυνατότητα προσέλκυσης και ξένων εργατών μέσω ΟΑΕΔ).

5. Βελτίωση των ελέγχων στην πράξη από τις αρμόδιες υποστελεχωμένες δημόσιες υπηρεσίες στις γαλακτοβιομηχανίες και στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

6. Νομοθέτηση για ξεχωριστό ράφι για τα νωπά προϊόντα στο ψυγείο, όπως συμβαίνει και σε άλλες χώρες στο εξωτερικό.

7. Αντισταθμιστικά μέτρα για την αντικατάσταση των ειδικών δικαιωμάτων, που καταργήθηκαν μ’ άλλα εξισορροπητικά μέτρα.

8. Τέλος, θα πρέπει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να θέσει σαφείς στόχους για την αλλαγή της φθίνουσας πορείας στη γαλακτοπαραγωγή της χώρας προς την κατεύθυνση της επάρκειας.

πηγή: agro24.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ