close search results icon

ΕΛΤΑ: «Γκάζι» στο σχέδιο διάσωσης - Πώς φτάσαμε στο ξήλωμα του διευθύνοντος συμβούλου - Το παρασκήνιο της σύσκεψης στο Μαξίμου

ΕΛΤΑ: «Γκάζι» στο σχέδιο διάσωσης - Πώς φτάσαμε στο ξήλωμα του διευθύνοντος συμβούλου - Το παρασκήνιο της σύσκεψης στο Μαξίμου


ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΘ. ΣΚΙΤΖΗ

Χάρης Ντιγριντάκης


Μία κρίση η οποία θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί σε κάθε επίπεδο, πολιτικό, εσωκομματικό και κυρίως κοινωνικό, έκλεισε χθες με την παραίτηση του διευθύνοντος συμβούλου των ΕΛΤΑ, Γρηγόρη Σκλήκα, λόγω των αντιδράσεων που προκάλεσε το σχέδιο αναδιάρθρωσης.

Η κυβέρνηση βρέθηκε στη δίνη του κυκλώνα τόσο εκ των έσω όσο και από την αντιπολίτευση, αλλά και τους πολίτες, και μάλιστα χωρίς επί της ουσίας να φέρει την ευθύνη για τους ατυχέστατους χειρισμούς όσων είχαν μέχρι χθες στα χέρια τους τη διοίκηση των ΕΛΤΑ.

Η θυελλώδης τετράωρη συνεδρίαση της περασμένης Δευτέρας, με τους «γαλάζιους» βουλευτές να σφυροκοπούν τόσο τον Γρηγόρη Σκλήκα όσο και τον διευθύνοντα σύμβουλο του Υπερταμείου, σήμανε την αρχή του τέλους της θητείας του ως επικεφαλής των Ελληνικών Ταχυδρομείων, με τον μέχρι πρότινος αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο, Μάριο Τέμπο, να αναλαμβάνει μεταβατικός CEO των ΕΛΤΑ.

Το θέμα εξετάστηκε χθες στον πρωινό καφέ στο Μέγαρο Μαξίμου και σε έκτακτη κυβερνητική σύσκεψη στη συνέχεια πολλοί από τους συνεργάτες του πρωθυπουργού θεώρησαν, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.», την παραίτηση Σκλήκα μονόδρομο. Μόνο έτσι θα μπορούσε να αποφορτιστεί το κλίμα. Παράλληλα, σε καμία περίπτωση το κυβερνητικό επιτελείο δεν ήθελε να μείνει η αίσθηση στην κοινωνία ότι εγκαταλείπεται η περιφέρεια.

Αυτό που σημειώνουν με έμφαση κυβερνητικά στελέχη και το υπενθυμίζουν και σε όσους βγήκαν στο αντάρτικο είναι ότι τα ΕΛΤΑ από το 2017, με απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ανήκουν στο Υπερταμείο και η κυβέρνηση δεν έχει την αρμοδιότητα παρέμβασης για αλλαγές στη διοίκηση. Οπως και ότι το 2013 έκλεισαν 80 καταστήματα, το 2015-2019 ισάριθμα καταστήματα και το 2023 έκλεισαν 144 καταστήματα.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.», ο Πρόεδρος της Βουλής ενημερώθηκε περί τις 11.30 το πρωί για την παραίτηση του κ. Σκλήκα, καθώς στις 13.00 είχαν προγραμματισθεί συνεδριάσεις των αρμόδιων επιτροπών μετά από αιτήματα της αντιπολίτευσης.

Ο Νικήτας Κακλαμάνης, ωστόσο, ζήτησε να ενημερωθεί γραπτώς από το Υπερταμείο για την παραίτηση και τότε αποφάσισε να αναβληθεί η κοινή συνεδρίαση των κοινοβουλευτικών Επιτροπών Οικονομικών Υποθέσεων και Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, καθώς το «πρόσωπο ενδιαφέροντος», δηλαδή ο κ. Σκλήκας, πλέον ήταν εκτός ΕΛΤΑ. Παρ’ όλα αυτά, έντονη ήταν η αντίδραση του προέδρου της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτη Φάμελλου, ο οποίος επικοινώνησε με τον Πρόεδρο της Βουλής ζητώντας να προχωρήσει κανονικά η συνεδρίαση. Ωστόσο, αυτό δεν έγινε.

«Ο κ. Σκλήκας ανέλαβε τα καθήκοντά του στα ΕΛΤΑ τον Ιανουάριο του 2023. Το Υπερταμείο τον ευχαριστεί για τη συνεργασία και του εύχεται καλή επιτυχία στη συνέχεια της επαγγελματικής πορείας του», ανέφερε, μεταξύ άλλων, η ανακοίνωση του Υπερταμείου για τον παραιτηθέντα CEO, το έργο του οποίου, όπως είπε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να μηδενιστεί.

Αλλωστε η εξυγίανση των ΕΛΤΑ δεν θα σταματήσει. Το αντίθετο. Κι αυτό, γιατί δεν απέχει από την πραγματικότητα μια αποστροφή του κ. Σκλήκα στην επιστολή παραίτησής του, στην οποία ανέφερε: «Αν το σχέδιο αυτό δεν εφαρμοστεί, εκτιμώ ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα τεθούν σε κίνδυνο η ρευστότητα και η δυνατότητα καταβολής μισθών στους εργαζομένους».

Με τις λέξεις: «Η παραίτηση δεν συνεπάγεται υπαναχώρηση», ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, ξεκαθάρισε σε όλους τους τόνους ότι το σχέδιο εξυγίανσης των ΕΛΤΑ είναι αναγκαίο για να συνεχίσουν να υπάρχουν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία. «Αλλο πράγμα η παραίτηση και άλλο πράγμα η μεταρρύθμιση. Η απόφαση είναι ειλημμένη και θα εφαρμοστεί», τόνισε.


Ο Παύλος Μαρινάκης θύμισε στους όψιμα ευαίσθητους ότι τα ΕΛΤΑ από το 2018, με απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, έφυγαν από τη διοίκηση της κεντρικής κυβέρνησης και διαχώρισε τους λάθος χειρισμούς της διοίκησης, λέγοντας ξεκάθαρα ότι το λάθος που έκανε η διοίκηση των ΕΛΤΑ ήταν ότι έβαλε το κάρο μπροστά από το άλογο. «Δεν είναι δυνατόν χωρίς να κάνεις διάλογο με την κοινωνία, με τις Κοινοβουλευτικές Ομάδες, με τα κόμματα, με τους ανθρώπους που δικαιολογημένα αγωνιούν για τον τόπο τους, να ανακοινώνεις εν μία νυκτί ότι θα κλείσεις 204 καταστήματα», ανέφερε χαρακτηριστικά.


«Η απόφαση θα ισχύσει, αλλά μετά από διάλογο»

Η απόφαση που έχει ληφθεί για το κλείσιμο των 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ δεν θα παρθεί πίσω και θα ολοκληρωθεί, σύμφωνα με την κυβέρνηση, μέσα στους επόμενους μήνες. Ομως, αυτό θα γίνει με διάλογο και διαβούλευση και θα ζητηθεί η συνδρομή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης προκειμένου να μη μείνει χωρίς εξυπηρέτηση κανένας πολίτης, κανένας συνταξιούχος, κανένας άνθρωπος σε κανένα σημείο της Ελλάδας, αλλά και να μη χαθεί καμία θέση εργασίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στα σημεία που έχει αποφασιστεί να κλείσουν καταστήματα είτε θα λειτουργούν σημεία εξυπηρέτησης συμβεβλημένα με τα ΕΛΤΑ είτε, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, θα γίνει διάλογος με την Τοπική Αυτοδιοίκηση για να καλυφθούν και κάποια κενά.

Σημειώνεται ότι σήμερα το 92% των συντάξεων και το 90% των ταχυδρομικών αντικειμένων διανέμονται κατ’ οίκον. Κι ενώ αυτό θα έπρεπε να κοστίζει περίπου στο 10%, κοστίζει στα ΕΛΤΑ 42%.

Το επόμενο διάστημα επίσης τα ΕΛΤΑ θα εξηγήσουν στους πολίτες ότι θα συνεχίσει ο ταχυδρόμος να πηγαίνει σπίτι τους, κάτι το οποίο δεν επικοινωνήθηκε, και, όπως τόνισε και ο Παύλος Μαρινάκης, με αυτούς τους λάθος χειρισμούς ο παραιτηθείς CEO αδίκησε τη δουλειά του.

Εσωκομματικά

Στενοί συνεργάτες του Κυριάκου Μητσοτάκη πάντως εκτιμούν ότι η υπόθεση αυτή δεν δημιούργησε ανυπέρβλητο εσωκομματικό ζήτημα. Η δυσαρέσκεια καταγράφηκε, αλλά η κυβέρνηση έχει την πιο συμπαγή Κοινοβουλευτική Ομάδα. Οι διαφωνούντες «γαλάζιοι» βουλευτές συνεχίζουν να αντιδρούν, όπως ο Θόδωρος Καράογλου, που έκανε λόγο για αλαζονεία, ο Γιώργος Βρεττάκος χαρακτήρισε λανθασμένη την όλη διαχείριση, o Ανδρέας Κατσανιώτης μίλησε για τεχνοκράτες που υποτιμούν την αντίληψη των εκλεγμένων, ενώ από την πλευρά του ο υπουργός Υγείας, Αδωνις Γεωργιάδης, χαρακτήρισε σοβαρό θεσμικό πρόβλημα το γεγονός ότι αιφνιδιάστηκαν οι βουλευτές, λέγοντας ότι δικαίως άσκησαν κριτική, παρότι επί της ουσίας δεν διαφωνεί με το σχέδιο εξυγίανσης.

ΕΛΤΑ: Η επιστολή παραίτησης και ο μεταβατικός CEO

Πρόκειται για μια αναμενόμενη εξέλιξη, αφού ο κ. Σκλήκας φέρεται να πληρώνει το μάρμαρο για τον λανθασμένο επικοινωνιακό χειρισμό του αρχικού λουκέτου 204 καταστημάτων, που προς ώρας έγιναν 46 και έπεται συνέχεια μετά από ένα τρίμηνο. Στο κείμενο της παραίτησής του μεταξύ άλλων αναφέρει: «Από το 2023, αφήνοντας πίσω μια διεθνή καριέρα, αποδέχθηκα την πρόσκληση του Υπερταμείου και ευρύτερα της πατρίδας μας, να θέσω την εμπειρία μου στη διοίκηση επιχειρήσεων στην υπηρεσία της εξυγίανσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Παρά τις προσπάθειες, το βασικό πρόβλημα παραμένει: η απώλεια άνω του 90% του επιστολικού έργου δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη προσαρμογή των δομών και του κόστους λειτουργίας, με αποτέλεσμα ο Οργανισμός να παραμένει οικονομικά μη βιώσιμος, παρά το γεγονός ότι θα έπρεπε να λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια ήδη από το 2013».

Οπως προσθέτει ο κ. Σκλήκας: «Ωστόσο, οι πρόσφατες αντιδράσεις από διάφορες πλευρές -και κυρίως από βουλευτές, εκπροσωπώντας τις περιφέρειές τους- με οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο αναγκαίος διάλογος για την εφαρμογή του σχεδίου αυτού καθίσταται εξαιρετικά δυσχερής. Για τον λόγο αυτό, παρακαλώ να αποδεχθείτε την παραίτησή μου από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου των Ελληνικών Ταχυδρομείων». Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου ορίστηκε μεταβατικός CEO ο Μάριος Τέμπος, μέχρι πρότινος αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος.

eleftherostypos.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ