close search results icon

Έρευνα-Ανάλυση: Η ενέργεια ανεβάζει τον ευρωπληθωρισμό

Μεταξύ άλλων υπάρχει η σύγκριση ηλεκτρικού και συμβατικού ΙΧ. 

Eρευνα – Ανάλυση: καθ. Γιάννης Μανιάτης
Με τη συνεργασία των μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών: Ελένης Πετρίχου, Σπύρου Σταύρου, Γεωργίας Τσομπανίδου

Η ευρωπαϊκή ζήτηση για φυσικό αέριο το έτος 2022-2023 βρίσκει στις πρώτες θέσεις Γερμανία, Ιταλία, Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Ολλανδία και Ισπανία (0,9 έως 0,35 εκατομμύρια GWh). H Ελλάδα βρίσκεται στις χώρες με σχετικά μικρή ζήτηση (περίπου στο 0,1 εκατ. GWh). Από το σύνολο του ευρωπαϊκού πληθωρισμού (9%), σχεδόν το μισό ποσοστό (4%) οφείλεται στην ενέργεια, η οποία ασφαλώς συμπαρασύρει τις τιμές στα τρόφιμα και σε άλλες υπηρεσίες.

1-T9hlC.png

Σύγκριση ηλεκτρικού και συμβατικού Ι.Χ.

Ορισμένες μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί παγκοσμίως εκτιμούν ότι οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής του είναι μειωμένες μόνο κατά 20% σε σύγκριση με τις εκπομπές του κύκλου ζωής ενός συμβατικού αυτοκινήτου που έχει το ίδιο μέγεθος. Συγκεκριμένα, εκτιμούν πως οι εκπομπές αερίων στο ηλεκτρικό όχημα είναι 160 gCO2e/km έναντι 200 gCO2e/km για ένα συμβατικό όχημα.

2-Oe1A8.png

Προμηθευτές και υποδομές LNG

Οι χώρες με τις μεγαλύτερες εξαγωγές LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) είναι η Αυστραλία, το Κατάρ και οι ΗΠΑ (108,1 έως 95 δισ. κυβικά μέτρα). Η Ρωσία βρίσκεται στην τέταρτη θέση με 95 δισ. κυβικά μέτρα. Στην Ευρώπη, οι χώρες με τους περισσότερους σε λειτουργία ή προγραμματισμένους τερματικούς σταθμούς LNG είναι η Ισπανία, η Ιταλία (με 6 σταθμούς η καθεμία) και ακολουθούν η Γαλλία, η Τουρκία και η Ελλάδα (με 5 σταθμούς). Αγγλία και Γερμανία διαθέτουν από 3 σταθμούς, ενώ από δύο η Ολλανδία, η Πολωνία, η Ιρλανδία και η Εσθονία.

3-AKVBO.png

Πόσο ορυκτά χρειάζονται για ένα αυτοκίνητο

Ενα ηλεκτρικό αυτοκίνητο χρειάζεται έως και έξι φορές περισσότερα ορυκτά από ένα όχημα εσωτερικής καύσης, καθιστώντας το κατά μέσον όρο 340 κιλά βαρύτερο. Σε χαλκό (53,2 κιλά έναντι 22,3 κιλών) και μαγνήσιο (24,5 κιλά έναντι 11,2 κιλών) η διαφορά στα κιλά είναι σχεδόν διπλάσια. Επιπλέον υλικά που είναι απαραίτητα για την κατασκευή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι γραφίτης (66,3 κιλά), νικέλιο (39,9 κιλά), κοβάλτιο (13,3 κιλά), λίθιο (8,9 κιλά), σπάνιες γαίες (0,5 κιλό), ψευδάργυρος (0,1 κιλό) και άλλα υλικά συνολικά 0,3 κιλό.

4-exFWX.png

Τριπλάσια τα έσοδα των πετρελαϊκών

Οι παγκόσμιες επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου έχουν πτωτική πορεία (περίπου 50%) σε σύγκριση με την προηγούμενη δεκαετία. Ομως, τα κέρδη των μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών εκτοξεύονται, καθώς στο β΄ τρίμηνο του 2022 σχεδόν τριπλασιάστηκαν σε σύγκριση με το 2021. Η Ελλάδα προφανώς, αντί να εισπράττει έσοδα από τα εθνικά κοιτάσματα φυσικού αερίου, προτιμά να τα πληρώνει σε τρίτους σε τριπλάσιες τιμές…

5.png

Πρωταθλητές στη μείωση των εκπομπών

Με αναφορά τις εκπομπές του 1990, η Μεγάλη Βρετανία έχει τη μεγαλύτερη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (υπολογίζεται σε ποσοστό 40%) –κάτι που θα μπορούσε να τη χαρακτηρίσει ως την πιο πράσινη χώρα στη Δύση– ακολουθούμενη από τη Γερμανία (με πτώση κατά 30%). Αντίθετα, η Αυστραλία έχει αυξήσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% και ο Καναδάς κατά 30%. Τέλος, οι ΗΠΑ φαίνεται να μην τις έχουν περιορίσει.

6.png

πηγή: kathimerini.gr






ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ