close search results icon

Φυσικό αέριο: Πέντε νέα FSRU θα λειτουργήσουν στην Ευρώπη έως το τέλος του έτους

Μάχη για το LNG. 

Προκειμένου να αποφύγει μία ακόμα ενεργειακή κρίση, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται και η αυξημένη ζήτηση από την Κίνα επιβαρύνει σημαντικά τις αυξήσεις και δυσκολεύει τις προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου, η Ευρώπη ενισχύει το ενεργειακό της «οπλοστάσιο», εντείνοντας τις προσπάθειες απεξάρτησης από τη Μόσχα: έως το τέλος του έτους πρόκειται να λειτουργήσουν στην Γηραιά Ήπειρο πέντε νέες πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU), προσθέτοντας πάνω από 30 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως σε νέα χωρητικότητα.

Όπως γράφει σε εκτενές του άρθρο το Energy Intelligence, τρία FSRU θα εγκατασταθούν στη Γερμανία, και από ένα σε Γαλλία και Ελλάδα. Κι αν πάνε βάσει χρονοδιαγράμματος, η Ευρώπη θα έχει σχεδόν 55 Bcm/έτος νέα δυναμικότητα επαναεριοποίησης εγκατεστημένη έως το τέλος του 2023.

Το πρώτο εξάμηνο είχαν ήδη εγκατασταθεί πέντε FSRU με συνολική χωρητικότητα 24,5 Bcm/έτος. Η Γερμανία πρόσθεσε τρία FSRU με συνδυασμένη χωρητικότητα 14,5 Bcm/έτος, η Φινλανδία δημιούργησε τον τερματικό σταθμό Inkoo LNG 5 Bcm/έτος και η Ιταλία εγκατέστησε ένα FSRU 5 Bcm/έτος στο Piombino, στη δυτική ακτή της χώρας. Η Piombino τροφοδότησε τις πρώτες ποσότητες φυσικού αερίου στο δίκτυο τον Μάιο, και η ιταλική Eni παρέδωσε το πρώτο εμπορικό φορτίο LNG στον τερματικό σταθμό στις 8 Ιουλίου.

Ειδικότερα για την Ελλάδα, το ΕΙ γράφει ότι «η Gastrade επιδιώκει να ξεκινήσει το από καιρό προγραμματισμένο FSRU Αλεξανδρούπολης χωρητικότητας 5,5 Bcm/έτος μέχρι το τέλος του έτους» προσθέτοντας ότι σύμφωνα με ανακοίνωση του συμβουλευτικού ομίλου DNV, «οι εργασίες για τη μετατροπή του GasLog Chelsea FSRU για χρήση στο ελληνικό έργο ξεκίνησαν τον Μάρτιο στο ναυπηγείο Keppel στη Σιγκαπούρη».

Η εικόνα στη Γερμανία

Η Γερμανία, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας φυσικού αερίου της Ευρώπης, αναμένει να λειτουργήσει άλλα τρία FSRU μέχρι το τέλος του έτους, γεγονός που θα ανεβάσει την ικανότητα επαναεριοποίησης της χώρας στα 34,5 Bcm.

Η ιδιωτική εταιρεία ανάπτυξης Deutsche ReGas σχεδιάζει να εγκαταστήσει το Transgas Power FSRU 7,5 Bcm/έτος στο λιμάνι Mukran, στο νησί Ruegen στη Βαλτική Θάλασσα. Η εταιρεία υποναύλωσε το FSRU από τη γερμανική κυβέρνηση. Το έργο αναμένει ακόμα τις σχετικές άδειες για την έναρξη κατασκευαστικών δραστηριοτήτων και τη λειτουργία του τερματικού σταθμού,. Εκπρόσωπος της εταιρείας υπογράμμισε ότι η Deutsche ReGas πρέπει επίσης να ολοκληρώσει μια εν εξελίξει δημοπρασία χωρητικότητας, η οποία ξεκίνησε στις 29 Ιουνίου και θα κλείσει στις 4 Αυγούστου.

Το γερμανικό ομοσπονδιακό κοινοβούλιο υποστήριξε την περασμένη εβδομάδα την ταχεία κατασκευή δύο FSRU στο Mukran — το δεύτερο από τα οποία θα είναι το Neptune FSRU της Deutsche ReGas , το οποίο λειτουργεί στο λιμάνι του Lubmin από τον Μάρτιο.

Στη βορειοδυτική Γερμανία, η κρατική Deutsche Energy Terminal (DET) θέλει να εγκαταστήσει το Transgas Force FSRU χωρητικότητας 7,5 Bcm στο λιμάνι Stade του ποταμού Έλβα μέχρι τον Δεκέμβριο. Το έργο εξακολουθεί να αναμένει τις σχετικές άδειες, οι οποίες αναμένεται να εγκριθούν έως τον Νοέμβριο.

Επίσης στη βορειοδυτική Γερμανία, το Excelsior FSRU 5 Bcm/έτος θα εγκατασταθεί στο λιμάνι της Βόρειας Θάλασσας Wilhelmshaven από την Tree Energy Solutions, τη γερμανική E.ON και τη γαλλική Engie.

Στη Γαλλία

Εκτός Γερμανίας, η TotalEnergies σχεδιάζει να αρχίσει να θέτει σε λειτουργία το Cape Ann FSRU 5 Bcm/έτος στο λιμάνι της Χάβρης, στη Γαλλία, το φθινόπωρο, με το FSRU να αναμένεται να φτάσει στα τέλη Αυγούστου ή στις αρχές Σεπτεμβρίου, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας. Ο γαλλικός πάροχος δικτύου GRTgaz, ο οποίος θα εκμεταλλευτεί τον αγωγό που συνδέει το FSRU με το δίκτυο, αναμένει ότι το FSRU θα τεθεί σε λειτουργία στα μέσα Σεπτεμβρίου.

Μάχη για το LNG

Προκειμένου να αποφευχθούν δυσάρεστες εκπλήξεις, η ΕΕ αποφασίζει φέτος να ακολουθήσει τη πάγια κινεζική τακτική, επιδιώκοντας μακροπρόθεσμα deals.

Αυτό έχει πυροδοτήσει έναν εντεινόμενο ανταγωνισμό μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου για την υπογραφή μακροπρόθεσμων συμφωνιών προμήθειας με παραγωγούς και εξαγωγείς LNG, κυρίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Αγώνας για τις προμήθειες

Η κούρσα για την προμήθεια LNG, που αναπροσαρμόζεται στις τιμές του Henry Hub και με ρήτρες ευελιξίας για μεταπώληση των φορτίων, όταν αυτά δεν χρειάζονται, αφενός καθησυχάζει τους αγοραστές σε ό,τι αφορά τη μακροπρόθεσμη προμήθεια, ενώ παράλληλα δίνει τη δυνατότητα αποστολής των φορτίων αλλού, εάν η αγορά δεν είναι αποδειθεί τόσο στενή όσο αναμενόταν.

Για τους πωλητές, τους παραγωγούς και τους εξαγωγείς LNG των ΗΠΑ, περισσότερες μακροπρόθεσμες συμφωνίες αγοράς με την Ευρώπη και την Ασία σημαίνουν περισσότερες ευκαιρίες για έργα και επενδύσεις για μεγαλύτερο αριθμό τερματικών σταθμών εξαγωγής LNG.

«Περισσότεροι όγκοι είναι καλοί για την αγορά και με τις νέες συμφωνίες θα δούμε να αναπτύσσονται περισσότερα έργα εξαγωγής LNG», δήλωσε χαρακτηριστικά στους Financial Times ο Sindre Knutsson, συνεργάτης έρευνας φυσικού αερίου και LNG στη Rystad Energy .

Παρά τις ανησυχίες σχετικά με τον αυξημένο κόστος, οι κατασκευαστές έργων LNG στις Ηνωμένες Πολιτείες πρόκειται να εγκρίνουν έναν ρεκόρ εξαγωγικής ικανότητας φέτος, λόγω της αυξανόμενης παγκόσμιας ζήτησης υγροποιημένου φυσικού αερίου και των αυξημένων μακροπρόθεσμων συμβάσεων από πελάτες που επιθυμούν να ενισχύσουν την ενεργειακή ασφάλεια.

Αλλαγή πλεύσης

Το ενδιαφέρον της Ευρώπης για το αμερικανικό LNG καταδεικνύει μια έντονη αλλαγή σε σχέση με μόλις πριν από λίγα χρόνια, όταν οι ανησυχίες για τη ρύπανση ώθησαν τη γαλλική κυβέρνηση να παρέμβει για να καταργήσει μια συμφωνία 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων μεταξύ της Engie και της NextDecade.

Πριν από λίγες εβδομάδες, ο διευθύνων σύμβουλος της TotalEnergies, Πάτρικ Πουγιάν, αφού υπέγραψε συμφωνία με την NextDecade , είπε ότι το deal αυτό «ενισχύει την ικανότητά μας να διασφαλίσουμε την ασφάλεια του εφοδιασμού με φυσικό αέριο στην Ευρώπη».

Υπενθυμίζεται ότι λίγο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία πέρυσι, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν και η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσαν μια στρατηγική ενεργειακή συμφωνία.

Αμερικανοί παράγοντες της αγοράς είναι βέβαιοι ότι η ευρωπαϊκή ζήτηση θα αντέξει. Ο επικεφαλής εμπορικός διευθυντής της Cheniere, Anatol Feygin, είπε πρόσφατα σε αναλυτές ότι οι ευρωπαϊκές εισαγωγές LNG προβλέπεται να παραμείνουν σταθερές σε υψηλά επίπεδα «παρά τη καθαρή μηδενική ρητορική και την πίεση που προκάλεσε η πολιτική στις προοπτικές ζήτησης.

πηγή: ot.gr (Οικονομικός Ταχυδρόμος)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ