close search results icon

Φράγμα Αλμωπαίου Καλής: Η Πέλλα δεν μπορεί άλλο να περιμένει!

Φράγμα Αλμωπαίου Καλής: Η Πέλλα δεν μπορεί άλλο να περιμένει!

Στην τελευταία συνεδρίασή της Διυπουργικής Επιτροπής ΣΔΙΤ για τον οδικό άξονα Χαλκηδόνας – Γιαννιτσών Έδεσσας οι πολίτες της Πέλλας είχαν τη χαρά να ακούσουν για την έγκριση της υπαγωγής του έργου στον Ν. 3389 περί σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, συνολικού προϋπολογισμού 300 εκατομμυρίων και με χρόνο ολοκλήρωσης τρία χρόνια. Δεν είχαν, όμως, τη χαρά ν’ ακούσουν για το φράγμα Αλμωπαίου. Σύμφωνα, όμως με τον κ. Καρασμάνη πρόκειται να έρθει στην επόμενη Διυπουργική, εφόσον βεβαίως ελεγχθεί το προσχέδιο ΣΔΙΤ της εταιρείας DELOITTE για τυχόν διορθώσεις κι έτσι να επαναυποβληθεί από τη Γ.Γ. Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών του ΥΠΑΑΤ ως επίσημη ΑΕΣ.

Επίσης, σύμφωνα πάντα με την ενημέρωση που παρέχει επί του συγκεκριμένου θέματος ο ίδιος βουλευτής θυμίζουμε τη συνάντηση που είχε, πριν από ένα χρόνο, με τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών Θοδωρή Σκυλακάκη και την κατηγορηματική διαβεβαίωση ότι έχει «κλειδώσει» - οριστικά και αμετάκλητα - η ένταξη του Φράγματος Αλμωπαίου στο Ταμείο Ανάκαμψης. Είχε γίνει λόγος, μάλιστα και για ολοκλήρωση μέχρι τον Αύγουστο του 2026 λόγω των «σφιχτών» ημερομηνιών για όλες τις διαδικασίες.

Χωρίς να υπάρχει λόγος αμφισβήτησης όλων των παραπάνω, η μη οριστική ένταξη του έργου μέχρι και σήμερα διεγείρει ανησυχία.

Όπως δημοσιεύτηκε το προηγούμενο διάστημα, η κυβέρνηση έχει θέσει ως προτεραιότητα της την κατασκευή φραγμάτων ανακοινώνοντας εγκρίσεις χρηματοδοτήσεων ύψους 700εκ ευρώ ενώ θ’ ακολουθήσουν κι άλλες με τον αρχικό σχεδιασμό να περιλαμβάνει 21 διαγωνισμούς για φράγματα και αρδευτικά έργα ανά την Ελλάδα. Και μέσα σ’ αυτά είναι και το φράγμα Αλμωπαίου στην Καλή.

Σύμφωνα, όμως, με τις πληροφορίες που φτάνουν στην Πέλλαnews από ανθρώπους που γνωρίζουν για τα συγκεκριμένα έργα αρχίζουν να τίθενται κάποια ερωτηματικά κατά πόσο τελικά το συγκεκριμένο έργο θα προχωρήσει. Και βεβαίως τα ερωτηματικά αυτά μεγαλώνουν όσο περνάει ο καιρός και οι αρμόδιες επιτροπές δεν ολοκληρώνουν την έγκριση της χρηματοδότησης ώστε να πάρει τον δρόμο του, που τόσες δεκαετίες αναζητεί!

Και διερωτόμαστε για πολλοστή φορά

Μήπως το φράγμα στην Πέλλα δεν αποτελεί τελικά προτεραιότητα για την κυβέρνηση κατευθύνοντας χρήματα για ανάλογα έργα σε άλλες περιοχές;

Μήπως θεωρεί κάποια επιτροπή ότι η Πέλλα δεν έχει ανάγκη τέτοιου είδους αρδευτικά έργα μιας και τόσα χρόνια οι αγρότες, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, ποτίζουν τα χωράφια τους;

Μήπως το ζωτικής σημασίας έργο για την Πέλλα που θ’ αλλάξει άρδην τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του Νομού, όπως πολύ σωστά επισημαίνει ο κ. Καρασμάνης από την αρχή αυτής της ιδέας -που έχει περάσει από χίλια κύματα- έχει πάρει λάθος κατεύθυνση από το ξεκίνημα της και χάνεται πολύτιμος χρόνος;

Και γιατί τίθενται όλα τα παραπάνω ερωτήματα; Για τον εξής απλό λόγο που έχει τονιστεί εδώ και πολύ καιρό και ο οποίος αναγάγει το συγκεκριμένο έργο σε έργο πολλαπλού σκοπού (αρδευτικό, αντιπλημμυρικό, περιβαλλοντικό, ύδρευσης κτλ) σημειώνοντας χωριστά και την παραγωγή ενέργειας (υδροηλεκτρικό) που τόσο ανάγκη έχει ο τόπος γενικότερα.

Το έργο πολλαπλού σκοπού βεβαίως δεν το έχει αρνηθεί κανείς. Μια σειρά εγγράφων έχουν δεχτεί όλοι οι αρμόδιοι και συναρμόδιοι και τοπικοί φορείς από τον πολιτικό μηχανικό κ. Πεφτούλιο Κακουλίδη ο οποίος, μάλιστα, έχει λάβει απάντηση, μεταξύ άλλων, από το Υπουργείο Υποδομών και τον υπουργό κ. Καραμανλή ότι θα μπορούσε να αναλάβει το Υπουργείο τον φάκελο του έργου μιας κι εμπίπτουν τέτοιας φύσεως έργα στην αρμοδιότητα του αρκεί αυτό να χαρακτηριστεί ως ειδικό και σημαντικό έργο Εθνικού Επιπέδου, μια κίνηση η οποία γίνεται μετά από αίτημα των αρμόδιων φορέων (αν δεν είναι Εθνικής σημασίας ένα τέτοιο έργο τότε ποιο είναι;). Έτσι, θα εντασσόταν στον προγραμματικό σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών επανεξετάζοντας τη δυνατότητα κατασκευής του φράγματος «ως φράγματος πολλαπλού σκοπού». Υπάρχουν τα έγγραφα, υπάρχει η αλληλογραφία αλλά υπάρχει και η σχετική αρθρογραφία από ανθρώπους που έχουν εντρυφήσει σε τέτοιες κατασκευές.

Αλλά ακόμη και για το παραπάνω κάποιοι φρόντιζαν να καθησυχάζουν τους ανήσυχους κι αυτούς που έβλεπαν πέραν του αρδευτικού λέγοντας ότι αφού έγινε η μελέτη από το ΥπΑΤΤ στην πορεία θα γίνουν και τα υπόλοιπα. Δηλαδή, ας προχωρήσει η χρηματοδότηση σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα και η πολλαπλή χρησιμότητα μιας τέτοιας κατασκευής θα προκύψει στην πορεία. Ως πλεονέκτημα όλων αυτών και το ενδιαφέρον που επέδειξαν μεγάλης και διεθνούς εμβέλειας κατασκευαστικές εταιρείες.

Συμπερασματικά πρέπει να θυμίσουμε ότι οι πολίτες της Πέλλας έχουν κάθε δίκιο να ανησυχούν για κάθε καθυστέρηση διότι η Πέλλα έχει φάει πολλά «χαστούκια» στα μεγάλα έργα με πρώτο και καλύτερο παράδειγμα τον περίφημο δρόμο που ενώνει την Έδεσσα με τη Θεσσαλονίκη. Το φράγμα, ένα αντίστοιχης σημασίας έργο, συνεχώς χάνεται στα συρτάρια των υπουργείων κι ενώ τα χρόνια περνάνε μένουμε στις υποσχέσεις και στις δικαιολογίες. Ήδη, η σημερινή κυβέρνηση που πράγματι το είδε θετικά από την πρώτη στιγμή πλησιάζει να τελειώσει την τετραετία χωρίς να το έχει δρομολογήσει. Και το καλύτερο σενάριο να υποθέσει κανείς, με τις υπογραφές να «πέφτουν» αυτή τη στιγμή, δε φαίνεται να ολοκληρώνεται ούτε στο τέλος και της επόμενης τετραετίας.

Τα δεδομένα είναι όλα στο τραπέζι και μένουν μόνον οι οριστικές αποφάσεις κι αυτές πιστεύουμε έχουν να κάνουν με τις προτεραιότητες τις οποίες και ορίζει η πολιτική ηγεσία. Κι αν η Πέλλα θεωρούν κάποιοι ότι πρέπει να περιμένει για ένα τέτοιου μεγέθους αρδευτικό έργο εμείς λέμε ότι δεν μπορεί να περιμένει για το τεράστιας σημασίας φράγμα Αλμωπαίου πολλαπλών χρήσεων.

Η Πέλλα δεν μπορεί άλλο να περιμένει!

*πρώτη δημοσίευση έντυπη Πέλλαnews 6/7/22

φώτο αρχείου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ