close search results icon

Λαμπερό όσο επιτρέπει η σκιά της απεργίας του Χόλιγουντ

Οι πρώτες ανταποκρίσεις του ξένου Τύπου ήταν κάθε άλλο από ενθουσιώδεις.

Λαμπερό όσο επιτρέπει η σκιά της απεργίας του Χόλιγουντ

Η ιστορία μιας κορυφαίας νεαρής τενίστριας που γίνεται αντικείμενο του πόθου δύο συναθλητών της απασχολεί τον Λούκα Γκουαντανίνο στη νέα του ταινία «Challengers», αλλά απασχόλησε ιδιαίτερα και τις κινηματογραφικές σελίδες όλο το προηγούμενο διάστημα εν όψει της προχθεσινής τελετής έναρξης του 80ού Φεστιβάλ Βενετίας (30/8-9/9).

Ανακοινωμένη για την εναρκτήρια προβολή, η παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας, στην οποία πρωταγωνιστούν οι Ζεντάγια, Τζος Ο’Κόνορ και Μάικ Φάιστ, τελικά δεν έγινε στη Βενετία, αφού η παραγωγός MGM (Amazon) δεν ήθελε να βγει το «Challengers» ή να συμπεριληφθεί στο Διαγωνιστικό Τμήμα του φεστιβάλ, απουσία από το κόκκινο χαλί των λαμπερών του ηθοποιών. Κι έτσι στο παρά πέντε ως ταινία έναρξης προβλήθηκε το «Comandante», ένα ιταλικό πολεμικό δράμα του Εντοάρντο ντε Αντζελις που με πρωταγωνιστή τον Πιερ Φραντσέσκο Φαβίνο βασίζεται στην αληθινή ιστορία του διοικητή υποβρυχίων κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, Σαλβατόρε Τοντάρο, ο οποίος τον Οκτώβριο του 1940 βύθισε ένα βελγικό εμπορικό πλοίο αλλά, αψηφώντας τις εντολές των ανωτέρων του, διέσωσε 26 Βέλγους, εφαρμόζοντας τον «νόμο της θάλασσας».

Οι πρώτες ανταποκρίσεις του ξένου Τύπου ήταν κάθε άλλο από ενθουσιώδεις για ό,τι περιγράφηκε ως «μελόδραμα», μάλλον κατώτερο της λαμπρής περίστασης. Ηταν κι αυτή όμως μια παράπλευρη απώλεια ή ένας λογικός συμβιβασμός και μια αναγκαία προσαρμογή στα δεδομένα που υπαγόρευσε φέτος (και) στη Μόστρα η μεγάλη απεργία των ηθοποιών και των σεναριογράφων στο Χόλιγουντ; Ως γνωστόν ήδη από τις αρχές Μαΐου, η Ενωση των Σεναριογράφων (WGA) κήρυξε απεργία και από τις 14 Ιουλίου τα βήματά τους ακολούθησαν και οι Αμερικανοί ηθοποιοί, οι οποίοι κλήθηκαν από το σωματείο τους (SAG-AFTRA) να πάψουν να συμμετέχουν σε γυρίσματα κάθε είδους ή να εμφανίζονται σε κινηματογραφικές τελετές για την προώθηση των ταινιών τους.

Ούτως ή άλλως αυτό είναι κεντρικό θέμα συζήτησης στην καθημερινότητα του φεστιβάλ που γιορτάζει τα 80ά του γενέθλια λιγότερο εντυπωσιακά απ’ ό,τι θα ήθελε. Και απ’ ό,τι θα ταίριαζε σ’ ένα φεστιβάλ που κάθε χρόνο συνδύαζε τις γοητευτικές οσκαρικές παρουσίες ταινιών που επέλεγαν τη Βενετία για την πρεμιέρα τους με τις κατ’ εξοχήν φεστιβαλικές επιλογές κι ενός άλλου, πιο σινεφίλ σινεμά. «Πολλοί θα ήθελαν να είναι εδώ αλλά αναγκαστικά δεν είναι – είναι μια δύσκολη στιγμή για το Χόλιγουντ ειδικά για τους εργαζόμενους σεναριογράφους, ηθοποιούς και τα συνεργεία», δήλωσε ο βραβευμένος με Οσκαρ σκηνοθέτης Ντάμιεν Σαζέλ που προεδρεύει της κριτικής επιτροπής στο φετινό φεστιβάλ, όταν εμφανίστηκε φορώντας μάλιστα τι-σερτ με λογότυπο στήριξης της απεργίας. Ανάλογες ήταν οι δηλώσεις και άλλων μελών της επιτροπής όπως της, βραβευμένης με τον περσινό Χρυσό Λέοντα της Βενετίας για το (ακόμα ακυκλοφόρητο στην Ελλάδα) «All the Beauty & the Bloodshed», σκηνοθέτριας Λόρα Πόιτρας και του Μάρτιν ΜακΝτόνα.

Παρ’ όλα αυτά ο πρόεδρος του φεστιβάλ Αλμπέρτο Μπαρμπέρα κατόρθωσε να συγκεντρώσει τουλάχιστον έναν εξαιρετικό κατάλογο ταινιών βροντερών ονομάτων που, είτε με παρόντες τους δημιουργούς και τους συντελεστές τους τους είτε όχι, θα κάνουν πρεμιέρα, άλλες ενταγμένες στο Διεθνές Διαγωνιστικό και άλλες στην υπόλοιπη φεστιβαλική ροή. Στην πρώτη περίπτωση υπάγεται και μια ταινία για την οποία έχουμε ακόμα έναν λόγο να αδημονούμε: Ηδη από το τρέιλερ τα «Χαμένα κορμιά» του Γιώργου Λάνθιμου εξήψαν τις προσδοκίες, με την Εμα Στόουν και πάλι πρωταγωνίστρια σ’ ένα προκλητικά γοητευτικό και αρκούντως «λανθιμικό» περιβάλλον. Το νέο φιλμ του Ελληνα σκηνοθέτη, πέντε χρόνια μετά την «Ευνοούμενη» που είχε μάλιστα αποσπάσει το Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής του 75ου Φεστιβάλ Βενετίας, σηματοδοτεί την τρίτη συμμετοχή του Λάνθιμου στο διαγωνιστικό πρόγραμμα της Βενετίας αλλά και την τρίτη συνεργασία του με την Εμα Στόουν (μετά την «Ευνοούμενη» και τη «Βληχή»). Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Alasdair Gray «Poor Things» (1992) η ιστορία είναι μια «ξεκαρδιστική πολιτική αλληγορία με ολίγον από βικτοριανή εποχή», αλλά κυρίως «μια προβοκατόρικη μονομαχία μεταξύ των επιθυμιών του άνδρα και της ανεξαρτησίας της γυναίκας».

screenshot-34.png

Εχει κεντρική ηρωίδα την Μπέλα που αυτοκτονεί για να γλιτώσει από τον βάναυσο σύζυγό της, τον στρατηγό Οντρεϊ Μπλέσιγκτον. Ομως, ένας κάπως... παρανοϊκός επιστήμονας την ανασταίνει αφαιρώντας τον εγκέφαλο από το έμβρυο που εκείνη κυοφορούσε και τοποθετώντας τον σε εκείνη. Η Μπέλα επανέρχεται στη ζωή με συμπεριφορά νηπίου, ικανού για δαιμονικές σκανδαλιές, αλλά και με τον φόβο ν’ αναγνωριστεί από τον σύζυγό της. Παραγωγή της Searchlight Pictures (Disney), η ταινία που διεκδικεί μαζί με άλλες 22 συνυποψήφιές της στο Διαγωνιστικό τον φετινό Χρυσό Λέοντα προβλήθηκε χθες απόντων των συντελεστών της. Το ίδιο θα συμβεί και με τις τρεις ηχηρές ταινίες του Netflix που συμμετέχουν στο Διαγωνιστικό, το «The Killer» του Ντέιβιντ Φίντσερ (με τον Μάικλ Φασμπέντερ στον ρόλο ενός επαγγελματία εκτελεστή που στρέφεται εναντίον των εργοδοτών του), το «Maestro» του Μπράντλεϊ Κούπερ (με τον ίδιο στον ρόλο του μεγάλου συνθέτη και μαέστρου Λέοναρντ Μπερνστάιν) και το «El Conde» του Πάμπλο Λαραΐν (μια χιλιάνικη μαύρη σάτιρα που απεικονίζει τον δικτάτορα Αουγκούστο Πινοσέτ ως βαμπίρ). Στο Διαγωνιστικό μετέχει και η ταινία «Ferrari» του Μάικλ Μαν, βιογραφία του πρώην οδηγού αγώνων και επιχειρηματία Εντσο Φεράρι, με πρωταγωνιστές τους Ανταμ Ντράιβερ και Πενέλοπε Κρουζ. Ο πρώτος μάλιστα θα παραστεί στην πρεμιέρα της Βενετίας αφού, επικαλούμενος το γεγονός ότι η ταινία είναι ανεξάρτητη συμπαραγωγή, πήρε ειδική άδεια από το σωματείο του, αν και η συμπρωταγωνίστριά του αποφάσισε να μην πάει παρ’ όλα αυτά. Αδεια για να παραστούν στη Μόστρα έχουν λάβει ακόμα ο Τζόουνς για το «Dogman» του Λικ Μπεσόν, ο Μαντς Μίκελσεν για το βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα του 18ου αιώνα «The Promised Land» του Νικολάι Αρσελ και η Τζέσικα Τσάστεϊν για το «Memory» του Μισέλ Φράνκο. Στο κόκκινο χαλί της Βενετίας αναμένονται επίσης η Κέιλι Σπέινι και ο Τζέικομπ Ελόρντι που υποδύονται την Πρισίλα και τον Ελβις Πρίσλεϊ στη, βασισμένη στο βιβλίο της Πρισίλα Πρίσλεϊ «Ο Ελβις και εγώ», νέα ταινία της Σοφία Κόπολα.

Με ενδιαφέρον αναμένονται και ταινίες όπως το «Evil does not exist» του Ιάπωνα Ριουσούκε Χαμαγκούτσι (του «Drive My Car»), το «La Bete» από τον Μπερτράν Μπονελό με τη Λέα Σεϊντού κ.ά. Μεγάλα ονόματα συναντώνται και εκτός διαγωνιστικού. Για παράδειγμα, η 50ή ταινία του Γούντι Αλεν, το γαλλόφωνο, γυρισμένο στο Παρίσι «Γυρίσματα της τύχης» (το φιλμ μάλιστα θα κάνει, αμέσως μετά, την αβάν πρεμιέρ του στην Αθήνα την Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου στην «Αίγλη» του Ζαππείου όπου θα παρουσιαστεί από τον ίδιο τον Γούντι Αλεν στην εκδήλωση που διοργανώνεται από τη Σπέντζος Φιλμ σε συνεργασία με το 29ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας-«Νύχτες Πρεμιέρας»). Ή η σπονδυλωτή μεσαίου μήκους νέα ταινία «The Wonderful Story of Henry Sugar» του Γουές Αντερσον που βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο του Ρόαλντ Νταλ και έχει πρωταγωνιστές τους Μπένεντικτ Κάμπερμπατς και Ρέιφ Φάινς. Με ενδιαφέρον αναμένεται βέβαια και η καινούργια ταινία του 90χρονου πλέον Ρόμαν Πολάνσκι, μια μαύρη κωμωδία με τίτλο «The Palace». Οσο για το ελληνικό ενδιαφέρον της διοργάνωσης δεν αφορά μόνο τον Λάνθιμο αλλά και τον Ζαχαρία Μαυροειδή, η νέα ταινία του οποίου με τίτλο «Το καλοκαίρι της Κάρμεν» κάνει πρεμιέρα στο παράλληλο τμήμα της «Εβδομάδας Σκηνοθετών» του φεστιβάλ. Τέλος, για το σύνολο της καριέρας τους τιμήθηκαν φέτος από τη Μόστρα η Ιταλίδα σκηνοθέτις και σεναριογράφος Λιλιάνα Καβάνι και ο ηθοποιός από το Χονγκ Κονγκ, Τόνι Λιουνγκ Τσίου Γουάι.

πηγή: efsyn.gr - από την έντυπη "Εφημερίδα των Συντακτών". 


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ