Λάρισα: Η πόλη-παγίδα για σιδηροδρομικά ατυχήματα – Τι δείχνει η μελέτη του ΤΕΕ
Οι λύσεις που προτείνει η μελέτη και οι εναλλακτικές διαδρομές.
Μία ιδιαίτερα αναλυτική καταγραφή των προβλημάτων που προκαλεί η διέλευση του σιδηροδρομικού δικτύου μέσα από τον αστικό ιστό της Λάρισας παρουσιάστηκε χθες από την Ομάδα Εργασίας του ΤΕΕ Κεντροδυτικής Θεσσαλίας. Η μελέτη αναδεικνύει πως η πόλη συγκεντρώνει τον υψηλότερο αριθμό σιδηροδρομικών ατυχημάτων στη Θεσσαλία, γεγονός που σχετίζεται με την πυκνή παρουσία γραμμών και τις σημαντικές αστικές ασυνέχειες που δημιουργούν.
Γραμμές 9,5 χιλιομέτρων μέσα στην πόλη
Με μήκος 9,5 χλμ. εντός της Λάρισας, οι σιδηροδρομικές γραμμές λειτουργούν ως φυσικό φράγμα, κόβοντας στη μέση συνοικίες και βασικούς κυκλοφοριακούς άξονες. Οι εγκαταστάσεις του ΟΣΕ καταλαμβάνουν περίπου 280 στρέμματα, δηλαδή το 1,8% της συνολικής έκτασης της πόλης, προκαλώντας σημαντικές επιπτώσεις στην κυκλοφορία, στο περιβάλλον και στην καθημερινότητα των κατοίκων.
Πού συμβαίνουν τα περισσότερα ατυχήματα
Η χωρική ανάλυση που περιλαμβάνεται στη μελέτη δείχνει ότι τα περισσότερα σιδηροδρομικά συμβάντα στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης καταγράφονται εντός των ορίων της Λάρισας. Αντίστοιχα, σημαντική συσσώρευση περιστατικών παρατηρείται κοντά στη γραμμή Λάρισας – Βόλου.
Τα συχνότερα ατυχήματα αφορούν συγκρούσεις τρένων με οχήματα και παρασύρσεις πεζών, οι οποίες συνδέονται με παραβίαση των μέτρων ασφαλείας αλλά και με ελλιπείς υποδομές, όπως ισόπεδες διαβάσεις και ανεπαρκείς περιφράξεις.
Οι λύσεις που προτείνει η μελέτη
Η μελέτη του ΤΕΕ παρουσιάζει σειρά παρεμβάσεων, με διαφορετικό εύρος και τεχνικές απαιτήσεις:
Υπογείωση οδών – Τέσσερις νέες υπόγειες διαβάσεις
Ο ΟΣΕ έχει ήδη εκπονήσει προκαταρκτική μελέτη για τέσσερις υπόγειες διελεύσεις στις οδούς Υψηλάντου, Βόλου, Καραγάτση και Αγιάς, με στόχο την κατάργηση επικίνδυνων ισόπεδων διαβάσεων. Ωστόσο, τονίζεται ότι η λύση αυτή δεν αίρει τον βασικό «φραγμό», αφού οι γραμμές παραμένουν μέσα στον αστικό ιστό.
Εναλλακτικές διαδρομές
Το ΤΕΕ εξετάζει και μεγάλης κλίμακας σενάρια πλήρους παράκαμψης της πόλης:
Δυτική χάραξη (6Α): Νέα γραμμή 19 χλμ., που απαιτεί μεταφορά σταθμών αλλά αυξάνει σημαντικά τη συνολική διαδρομή προς Θεσσαλονίκη.
Ανατολική χάραξη (6Γ & 6Δ): Απομάκρυνση των γραμμών από την πόλη, με ελαφρώς μεγαλύτερο συνολικό μήκος.
Κοινός παρανομαστής όλων των σεναρίων είναι η ανάγκη συντονισμού με τον εθνικό και ευρωπαϊκό σχεδιασμό, καθώς και εξασφάλισης χρηματοδότησης.
Στο πλαίσιο της μελέτης, έγιναν συζητήσεις με την ΕΡΓΟΣΕ και τη νέα δημοτική αρχή της Λάρισας, προκειμένου να εξεταστούν τα επόμενα βήματα. Οι φορείς αναγνώρισαν ότι οποιαδήποτε λύση απαιτεί ισχυρή πολιτική βούληση και ώριμες μελέτες για να μπορέσει να ενταχθεί σε χρηματοδοτικά προγράμματα.
Το συμπέρασμα
Η μελέτη επιβεβαιώνει ότι ο σιδηρόδρομος, όπως λειτουργεί σήμερα μέσα στην πόλη, αποτελεί παράγοντα κινδύνου αλλά και πηγή λειτουργικής διάσπασης. Από τις υπόγειες διαβάσεις έως τα σενάρια πλήρους παρακαμπτήριας χάραξης, οι προτάσεις ανοίγουν κρίσιμη συζήτηση για το μέλλον της αστικής κινητικότητας στη Λάρισα.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι η πόλη, έχοντας πληρώσει βαρύ τίμημα σε ατυχήματα, χρειάζεται άμεσες και ουσιαστικές παρεμβάσεις για να γίνει ο σιδηρόδρομος ασφαλής και η Λάρισα επιτέλους ενιαία.
πηγή: newsbrake.gr
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
-
Βαθμολογία Super League: Έβδομη σερί νίκη και ξανά στο +5 ο Ολυμπιακός
06 Δεκεμβρίου 2025 -
Επι ποδός η ΔΕΥΑ Αλμωπίας: Συνεχείς παρεμβάσεις και καθαρισμοί
06 Δεκεμβρίου 2025 -
Κόπηκε και πάλι η σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη
06 Δεκεμβρίου 2025
ΣΧΟΛΙΑ