close search results icon

Γιάννης Μυλόπουλος: Μετρό, Τραμ και Προαστιακός Σιδηρόδρομος για τη Θεσσαλονίκη και την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας

Γιάννης Μυλόπουλος: Μετρό, Τραμ και Προαστιακός Σιδηρόδρομος για τη Θεσσαλονίκη και την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας

Μετρό, Τραμ και Προαστιακός Σιδηρόδρομος για τη Θεσσαλονίκη και την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας

Γιάννης Μυλόπουλος: «ΤΟ ΤΡΑΜ ΚΑΙ ΤΑ ΑΛΛΑ ΜΕΣΑ ΣΤΑΘΕΡΗΣ ΤΡΟΧΙΑΣ, ΟΠΩΣ Ο ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ»

Ο επικεφαλής της παράταξης ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Καθηγητής του Τμ. Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ Γιάννης Μυλόπουλος, έκανε την ακόλουθη παρέμβαση στην εκδήλωση της αυτοδιοικητικής κίνησης "Οικολογία Αλληλεγγύη" για την προοπτική του Τραμ στη Θεσσαλονίκη, στις 24/5/24

Η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία έχουν άμεση ανάγκη από Μέσα Σταθερής Τροχιάς. Γιατί αυτά είναι η μόνη αξιόπιστη απάντηση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα, καθώς είναι τα μόνα μέσα που μειώνουν δραστικά την κυκλοφορία των αυτοκινήτων στους δρόμους.

Και επιπλέον είναι ενεργειακά και περιβαλλοντικά φιλικά, έχουν θετικό αποτύπωμα ως προς τη συμβολή τους στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, είναι οικονομικά αποδοτικά και αναβαθμίζουν την ποιότητα των μεταφορών και των μετακινήσεων.

Και βέβαια είναι τα πλέον ασφαλή μέσα μεταφοράς.

Η παρατήρηση αυτή ισχύει σε ολόκληρο τον πλανήτη, πλην Λακεδαιμονίων. Πλην της Ελλάδας δηλαδή του κ. Μητσοτάκη...

- Χρειαζόμαστε λοιπόν Μετρό και Τραμ στη Θεσσαλονίκη για να λυθεί οριστικά το κυκλοφοριακό.

- Χρειαζόμαστε Προαστιακό Σιδηρόδρομο που να συνδέει τη Θεσσαλονίκη, δηλαδή το αεροδρόμιο, τον σιδηροδρομικό σταθμό και το λιμάνι με όλες τις ΠΕ της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη της Περιφέρειας και τέλος

- Χρειαζόμαστε σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης και της Περιφέρειας με την Ευρώπη και με τον υπόλοιπο κόσμο, για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων, τη ανάπτυξη του εμπορίου και για την ανάπτυξη ενός υψηλού επιπέδου τουρισμού.

Η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική ευρωπαϊκή μεγαλούπολη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου κατοίκων και αντίστοιχα η Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας η μόνη περιφέρεια της Ευρώπης με 2 εκατομμύρια πληθυσμό, που δεν έχουν σύγχρονα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Και γι' αυτό οι πολίτες τους καθημερινά βιώνουν μια... τριτοκοσμική πραγματικότητα.

Στη Θεσσαλονίκη τα πεπαλαιωμένα λεωφορεία του ΟΑΣΘ καλύπτουν ένα μικρό μόνο μέρος των αναγκών σε μετακινήσεις και με ιδιαίτερα χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών.

Όσον αφορά στις δυο γραμμές του Μετρό, αυτές μετά από 18 συναπτά έτη κατασκευής, ακόμη πελαγοδρομούν.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, με την εκλογή της το 2019, άλλαξε τον σχεδιασμό από ένα πολιτικό πείσμα, για να ανατρέψει, δηλαδή, την προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στον σταθμό Βενιζέλου.

Το αποτέλεσμα ήταν η καθυστέρηση κατά 4 τουλάχιστον χρόνια του Μετρό. Αφού πρώτα υποσχέθηκαν ότι θα λειτουργούσε τον Απρίλιο του 2023, μετά το τέλος του 2023 και τώρα υπόσχονται, αν δεν αθετήσουν και αυτή την υπόσχεσή τους, για το τέλος του 2024.

Όσο για το επιπλέον κόστος αυτής της ολέθριας επιλογής, αυτό ξεπέρασε τα 100 εκατομμύρια ευρώ, εξ αιτίας των αποζημιώσεων στους εργολάβους που αναγκάστηκε να καταβάλει το δημόσιο για την καθυστέρηση που το ίδιο προκάλεσε.

Παρόλα αυτά, κουβέντα δεν γίνεται για το πιο εύκολο και πιο γρήγορο κατασκευαστικά, πιο χαμηλού κόστους οικονομικά, φιλικό στο περιβάλλον, πιο ελαφρύ Μέσο Σταθερής Τροχιάς που λείπει από τη Θεσσαλονίκη, ενώ υπάρχει σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις, ακόμη και στην Αθήνα.

Το Τραμ, δυστυχώς, βρίσκεται απολύτως εκτός των οριζόντων του σχεδιασμού της σημερινής κυβέρνησης.

Η δεύτερη υπόγεια γραμμή Μετρό που εξήγγειλε η κυβέρνηση για το κέντρο της Θεσσαλονίκης, σε απόσταση λίγων εκατοντάδων μέτρων μόνο από την βασική γραμμή του Μετρό και του σταθμούς της στην Εγνατία, δεν τεκμηριώνεται ούτε τεχνικά, ούτε οικονομικά, ούτε κυκλοφοριακά.

Στο ιστορικό κέντρο της πόλης πρέπει με ήπιες και στοχευμένες παρεμβάσεις να δοθεί προτεραιότητα στο Τραμ και στα Μέσα Δημόσιας Συγκοινωνίας, προκειμένου αυτό να ανασάνει περιβαλλοντικά, να αποσυμφορηθεί κυκλοφοριακά και να αναδειχθεί πολεοδομικά και πολιτισμικά.

Γραμμή Τραμ πρέπει να διατρέχει επίσης και όλο το μήκος της παραλιακής οδού, από το λιμάνι μέχρι την Καλαμαριά.

Και βέβαια πρέπει να ξεκινήσει η συζήτηση για Προαστιακό Σιδηρόδρομο μέχρι τη Χαλκιδική για τον τουρισμό και μέχρι όλες τις υπόλοιπες ΠΕ της περιφέρειας, για τη Βιώσιμη Ανάπτυξή τους.

Σε αντίθετη κατεύθυνση οι κυβερνώντες, για να καλύψουν το μεγάλο κενό σε σύγχρονα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ξεκίνησαν εσπευσμένα και βιαστικά, χωρίς τεχνική τεκμηρίωση της κυκλοφοριακής ανάγκης που θα καλύψει και χωρίς τεκμηρίωση και φροντίδα για τις περιβαλλοντικές του επιπτώσεις, ένα φαραωνικό, πανάκριβο και αχρείαστο έργο, τον FlyOver.

Ο νοήμων πολίτης δεν περιμένει, βέβαια, από την κυβέρνηση των Τεμπών, η οποία μετέτρεψε τον σιδηρόδρομο, το ασφαλέστερο μεταφορικό μέσο διεθνώς, στο πιο επικίνδυνο, να επενδύσει με αξιοπιστία σε Μέσα Σταθερής Τροχιάς...

Όσο τη χώρα διοικούν κυβερνήσεις που υπηρετούν τα μεγάλα εργολαβικά συμφέροντα και τα συμφέροντα του λόμπυ της βενζίνης, το πέρασμα στη νέα εποχή θα καθυστερεί.

Εμείς όμως, που έχουμε βάλει στόχο τη Βιώσιμη Ανάπτυξη της Περιφέρειας, πρέπει να πάμε μπροστά.

Έχοντας όλα αυτά κατά νου, χαιρετίζω την εκδήλωση της Οικολογίας Αλληλεγγύης για την προοπτική του Τραμ στη Θεσσαλονίκη και εύχομαι καλή επιτυχία στους κοινούς μας στόχους.

Γιάννης Μυλόπουλος

Καθηγητής Τμ. Πολιτικών Μηχανικών, πρώην Πρύτανης ΑΠΘ

Περιφερειακός Σύμβουλος, επικεφαλής παράταξης ΑΛΛΑΓΗ στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ