Μητροπολίτης Γουμένισσης Δημήτριος: Έκκληση Υπέρ της Ιεράς Μονής Σινά – Ζήτημα Πολιτιστικής και Θρησκευτικής Κληρονομιάς

Στην καρδιά της Μέσης Ανατολής, όπου η ιστορία και η πνευματικότητα διασταυρώνονται αδιάκοπα επί χιλιετίες, ένα νέο ζήτημα έχει εγείρει διεθνή ανησυχία: η αμφισβήτηση των ιστορικών δικαιωμάτων και της νομικής ταυτότητας της Ελληνορθόδοξης Ιεράς Μονής του Θεοβαδίστου Όρους Σινά, γνωστής και ως Μονής Αγίας Αικατερίνης.
Με επιστολή που απευθύνθηκε προς την Πρεσβεία της Αιγύπτου στην Αθήνα, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Γουμενίσσης, Αξιουπόλεως & Πολυκάστρου Δημήτριος εκφράζει την αγωνία και τη βαθιά ανησυχία όχι μόνο της τοπικής Εκκλησίας, αλλά και ευρύτερων κοινωνικών και πολιτιστικών φορέων, σχετικά με πρόσφατες δικαστικές αποφάσεις της Αιγυπτιακής πολιτείας.
Το Ιστορικό Πλαίσιο: Προστασία από τον Μωάμεθ
Η Ιερά Μονή του Σινά αποτελεί μοναδικό φαινόμενο στον κόσμο. Είναι ο αρχαιότερος εν λειτουργία χριστιανικός μοναστικός χώρος, με αδιάλειπτη παρουσία 1.500 ετών, από την εποχή του Ιουστινιανού. Το καθεστώς της ως αυτονόμου και προστατευόμενου θρησκευτικού χώρου έχει κατοχυρωθεί με θεσμικά και νομικά κείμενα από όλες τις κατά καιρούς θρησκευτικές και πολιτικές ηγεσίες της περιοχής.
Σπουδαία ιστορικά τεκμήρια, όπως το "Αχτιναμέ" του ίδιου του Προφήτη Μωάμεθ (623 μ.Χ.), το οποίο εγγυάται προστασία και σεβασμό προς τη Μονή και τους μοναχούς της, επιβεβαιώνουν την αναγνώριση αυτής της ιδιαιτερότητας από το Ισλάμ ήδη από την απαρχή του. Αντίστοιχες διαβεβαιώσεις παρασχέθηκαν και από τον Χαλίφη Ομάρ Κατάμπ το 737 μ.Χ. και τον Οθωμανό Σουλτάνο Αβδούλ Χαμίτ ΙΙ το 1904.
Η Σύμβαση με την UNESCO και η Ανατροπή
Το 2002, η Αιγυπτιακή Κυβέρνηση, στο πλαίσιο διεθνούς συνεργασίας με την UNESCO, αναγνώρισε επίσημα την Ιερά Μονή και τον περιβάλλοντα χώρο της ως Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, επιβεβαιώνοντας ρητώς την αυτονομία και την ιδιοκτησία της Μονής επί των εκκλησιών και των άλλων κτισμάτων της.
Ωστόσο, δικαστικές ενέργειες που ξεκίνησαν το 2015-2016 από τέσσερις αιγυπτιακούς φορείς —τον Δήμαρχο Αγίας Αικατερίνης, τον Κυβερνήτη Νοτίου Σινά, το Υπουργείο Αρχαιοτήτων και την Αρχή Περιβαλλοντικών Υποθέσεων— ήρθαν να αμφισβητήσουν ευθέως τα ιστορικά και νομικά κατοχυρωμένα δικαιώματα της Μονής.
Το Εφετείο της Ισμαηλίας έκρινε ότι η Μονή δεν κατέχει νόμιμους τίτλους ιδιοκτησίας για τα ακίνητά της, αναγνωρίζοντάς της μόνον το δικαίωμα της "λατρευτικής αναπνοής", χωρίς ουσιαστικά νομικά δικαιώματα επί των εγκαταστάσεών της.
Παγκόσμια Νομική και Ηθική Πρόκληση
Η απόφαση αυτή συνιστά σοβαρή υπαναχώρηση από τις διεθνείς δεσμεύσεις της Αιγύπτου, παραγνωρίζοντας τόσο τη διαχρονική χρησικτησία και την ιστορική κυριότητα της Μονής όσο και τις ρητές προβλέψεις των συμφωνιών με την UNESCO.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημήτριος, εκφράζοντας την ανησυχία της Εκκλησίας της Ελλάδος και του ελληνικού λαού, τονίζει ότι η στάση αυτή αντίκειται όχι μόνο στο διεθνές δίκαιο αλλά και στην ίδια την πολιτισμική και θρησκευτική παράδοση του Ισλάμ, το οποίο μέσω του Μωάμεθ αναγνώρισε την αξία και το δικαίωμα ύπαρξης της Μονής.
Η Έκκληση προς την Αιγυπτιακή Κυβέρνηση
Η επιστολή κλείνει με μία θερμή και ειρηνική έκκληση προς τον Πρόεδρο της Αιγύπτου, κ. Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι, και την κυβέρνησή του, ζητώντας:
-
Την επίσημη και οριστική αναγνώριση της Ιεράς Μονής ως αυτόνομης θρησκευτικής οντότητας.
-
Τη διατήρηση της νομικής και διοικητικής της αυτοτέλειας.
-
Την αναγνώριση των περιουσιακών της στοιχείων βάσει ιστορικής χρησικτησίας.
-
Την παροχή αιγυπτιακής ιθαγένειας στους μοναχούς της Μονής, ως ένδειξη σεβασμού προς τη μοναστική τους προσφορά.
Κλείνοντας
Το Σινά είναι τόπος ιερός όχι μόνο για τους Χριστιανούς, αλλά και για τους Εβραίους και τους Μουσουλμάνους. Ο σεβασμός στην Ιερά Μονή του Θεοβαδίστου Όρους Σινά είναι σεβασμός στην ίδια την πνευματική συνείδηση της ανθρωπότητας. Η σημερινή κρίση δεν είναι μόνον ζήτημα νομικό ή εθνικό· είναι υπόθεση παγκόσμιας πολιτιστικής ευθύνης.
Η Ελλάδα, με σεβασμό και ευγένεια, απευθύνει φωνή δικαίου και ειρήνης προς την Αίγυπτο. Ας μην προδώσουμε την κοινή κληρονομιά της Ανατολής και της ανθρωπότητας.
ΣΧΟΛΙΑ