close search results icon

NASA: Ανακαλύφθηκε εξωπλανήτης στο μέγεθος της Γης γεμάτος ηφαίστεια

Ομάδα αστρονόμων ανακάλυψε έναν εξωπλανήτη στο μέγεθος της Γης που μπορεί να είναι γεμάτος ηφαίστεια. Μελετώντας δεδομένα που συνέλεξαν ο δορυφόρος Transiting Exoplanet Survey Satellite της NASA, το διαστημικό τηλεσκόπιο Spitzer και επίγεια τηλεσκόπια, οι επιστήμονες διαπίστωσαν πως η επιφάνεια του εξωπλανήτη LP 791-18d είναι πιθανότατα καλυμμένη από ηφαίστεια και μπορεί να βιώνει εκρήξεις με την ίδια συχνότητα όπως το φεγγάρι του Δία, η Ιώ, το πιο δραστήριο γεωλογικώς αντικείμενο στο ηλιακό μας σύστημα, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Ο LP 791-18d, βρίσκεται σε απόσταση περίπου 90 ετών φωτός από τη Γη στον αστερισμό Κρατήρ, όπου περιστρέφεται γύρω από ένα ερυθρό νάνο, τον πιο κοινό τύπο άστρο στο γαλαξία μας. Στο σύστημα έχουν εντοπιστεί και άλλοι δυο εξωπλανήτες. Ο LP 791-18b, ο οποίος εκτιμάται ότι είναι 20% μεγαλύτερος από τη Γη και ο LP 971-18c, ο οποίος έχει περίπου 2,5 φορές το μέγεθος της Γης και μάζα επτά φορές μεγαλύτερη από αυτή του πλανήτη μας. Οι αστρονόμοι πιστεύουν ότι ο ογκώδης πλανήτης LP 971-18c μπορεί να συμβάλλει στην πιθανή ηφαιστειότητα του πρόσφατα εντοπισμένου εξωπλανήτη.

Κατά τη διάρκεια κάθε τροχιάς, οι δυο εξωπλανήτες περνούν πολύ κοντά ο ένας στον άλλο. Κάθε κοντινό πέρασμα του μεγαλύτερου εξωπλανήτη προκαλεί βαρυτική έλξη στον μικρότερο, κάνοντας την τροχιά του κάπως ελλειπτική. Σε αυτή την ελλειπτική τροχιά, ο LP 791-18d παραμορφώνεται ελαφρώς κάθε φορά που περνά γύρω από το άστρο. Αυτές οι αλληλεπιδράσεις προκαλούν τη θέρμανση του εσωτερικού του πλανήτη, οδηγώντας σε ηφαιστειακή δραστηριότητα. Το ίδιο συμβαίνει και στο πιο ενεργό ηφαιστειακά σώμα του ηλιακού μας συστήματος, την Ιώ.

Ωστόσο δεν υπάρχουν ακόμα άμεσες αποδείξεις που να αποδεικνύουν ότι υπάρχουν ηφαίστεια σε όλο τον LP 971-18d. Οι μελλοντικές παρατηρήσεις του πλανήτη θα μπορούσαν να παρέχουν περισσότερα δεδομένα καθώς οι αστρονόμοι συνεχίζουν την αναζήτηση για δυνητικά κατοικήσιμους πλανήτες στο μέγεθος της Γης.

«Ο LP 791-18 d είναι παλιρροιακά κλειδωμένος, πράγμα που σημαίνει ότι η ίδια πλευρά είναι συνεχώς στραμμένη προς το άστρο του», δήλωσε ο συν-συγγραφέας της μελέτης Μπγιόρν Μπένεκε, καθηγητής αστρονομίας στο Ινστιτούτο Trottier για την έρευνα εξωπλανητών στο Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ. «Η ημέρα θα είναι πιθανότατα πολύ ζεστή για να υπάρχει υγρό νερό στην επιφάνεια. Αλλά η ποσότητα της ηφαιστειακής δραστηριότητας που υποψιαζόμαστε ότι υπάρχει σε όλο τον πλανήτη θα μπορούσε να συντηρήσει κάποιου είδους ατμόσφαιρα, η οποία μπορεί να επιτρέψει τη συμπύκνωση νερού στη νυχτερινή πλευρά», πρόσθεσε.

Αν και η ηφαιστειακή δραστηριότητα ακούγεται σαν εμπόδιο για το νερό και την πιθανή ύπαρξη ζωής, μπορεί στην πραγματικότητα να βοηθήσει τον πλανήτη να συντηρήσει κάποιους είδους ατμόσφαιρα. Τα ηφαίστεια μπορούν να οδηγήσουν σε αλληλεπιδράσεις μεταξύ του εσωτερικού και του εξωτερικού ενός πλανήτη, σύμφωνα με τους επιστήμονες.

Πηγή: skai.gr