close search results icon

ΝΙΚΗ -Κραυγή αγωνίας από τη Διασπορά: «Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εγκαταλείπεται – Η Πολιτεία οφείλει να δράσει τώρα»

ΝΙΚΗ -Κραυγή αγωνίας από τη Διασπορά: «Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εγκαταλείπεται – Η Πολιτεία οφείλει να δράσει τώρα»

ΝΙΚΗ -Κραυγή αγωνίας από τη Διασπορά: «Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση εγκαταλείπεται – Η Πολιτεία οφείλει να δράσει τώρα»

Η κοινή επιστολή των φορέων γονέων ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης από εννέα ευρωπαϊκές χώρες (24-11-25) με θέμα την “διασφάλιση της Ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό ως προϋπόθεση εθνικής συνέχειας”, αποκαλύπτει μια χρόνια εγκατάλειψη: τα ελληνικά σχολεία και τα Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού (ΤΕΓ) στο εξωτερικό υπολειτουργούν, οι εκπαιδευτικοί είναι ελάχιστοι, το επιμίσθιο ανεπαρκές και τα διαθέσιμα κονδύλια δεν φτάνουν στους μαθητές.

Χωρίς ουσιαστική στήριξη από το κράτος, η ελληνόγλωσση παιδεία απειλείται, και μαζί της η διατήρηση της ελληνικής γλώσσας, της ταυτότητας και της ιστορίας στις νέες γενιές των αποδήμων. Αυτή η κατάσταση δεν αποτελεί απλώς διαχειριστικό ζήτημα, αλλά στρατηγικό κενό που υπονομεύει τη συνέχεια του Ελληνισμού στον κόσμο.

Η ΝΙΚΗ απαντά με σαφήνεια στις απαιτήσεις των γονιών και προτάσσει λύσεις που μπορούν άμεσα να ανατρέψουν την κρίση.

Πρώτον, προτείνουμε τη δημιουργία ενός αυτοτελούς Υπουργείου Ελληνισμού της Διασποράς, όχι υφυπουργείου ή γραμματείας. Ένας τέτοιος θεσμός θα ασχολείται αποκλειστικά με όλα τα ζητήματα των αποδήμων, θα συντονίζει τα ελληνικά σχολεία και ΤΕΓ, θα παρακολουθεί τη στελέχωσή τους και θα διασφαλίζει ενιαία εθνική πολιτική για τη γλώσσα και τον πολιτισμό.

Δεύτερον, απαιτείται πλήρης καταγραφή και ουσιαστική στήριξη όλων των σχολείων, αξιοποίηση επιτόπιου προσωπικού, διαφάνεια στη ροή των κονδυλίων και συνεχής επικοινωνία με τις κοινότητες των γονιών, ώστε κάθε πρόβλημα να αντιμετωπίζεται έγκαιρα και αποτελεσματικά.

Η ΝΙΚΗ προκρίνει επίσης τη ριζική αναθεώρηση του πλαισίου αποσπάσεων και την αύξηση του επιμισθίου των εκπαιδευτικών, ώστε η υπηρεσία στο εξωτερικό να είναι αξιοπρεπής και ελκυστική. Πρέπει να δούμε και την ιδέα να προσλαμβάνονται δάσκαλοι που είναι γεννημένοι στις χώρες αυτές, που γνωρίζουν την νοοτροπία των παιδιών, και που η πρόσληψή τους δίνει ένα παραπάνω λόγο υπάρξεως των τμημάτων νεοελληνικών στα ξένα πανεπιστήμια (δηλαδή ένα κίνητρο να σπουδάσουν οι νέοι τα ελληνικά, όταν υπάρχουν μερικές θέσεις απασχόλησης στο τέλος των σπουδών τους). Χωρίς δασκάλους, σχολεία δεν λειτουργούν και ελληνόγλωσση εκπαίδευση δεν υπάρχει.

Παράλληλα, η διατήρηση της ελληνικής ταυτότητας των παιδιών απαιτεί σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία μάθησης, φιλοξενία ομάδων νεολαίας στην Ελλάδα, πολιτιστικές δράσεις και ευκαιρίες διασύνδεσης με την πατρίδα. Η ΝΙΚΗ υπερασπίζεται επίσης την ισότιμη μεταχείριση όλων των ελληνοπαίδων τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού, ώστε κανένα παιδί ελληνικής καταγωγής να μην θεωρείται πολίτης δεύτερης κατηγορίας λόγω τόπου διαμονής.

Η ελληνόγλωσση παιδεία δεν είναι πολυτέλεια, αλλά πυλώνας εθνικής συνέχειας. Η Ελλάδα οφείλει να σταθεί δίπλα στα παιδιά της διασποράς, όχι στα λόγια, αλλά στην πράξη. Η ΝΙΚΗ δηλώνει ξεκάθαρα ότι η στήριξη της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης αποτελεί στρατηγική επένδυση για το μέλλον του Ελληνισμού και καλεί την Πολιτεία να υιοθετήσει άμεσα μια ενιαία, συνεκτική και βιώσιμη πολιτική για όλα τα ελληνικά σχολεία και ΤΕΓ του εξωτερικού.

Θ.Ο. Απόδημου Ελληνισμού της ΝΙΚΗΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ