close search results icon

Πως είναι να είσαι Διευθυντής ενός άδειου σχολείου; Ο Κώστας Τσιάτσιας μιλάει για την πρωτόγνωρη εμπειρία

Πως είναι να είσαι Διευθυντής ενός άδειου σχολείου; Ο Κώστας Τσιάτσιας μιλάει για την πρωτόγνωρη εμπειρία

Επιμέλεια Γιώργος Σωμαράκης

Η Ελλάδα και οι Έλληνες πήραν τα εύσημα απ’ όλον τον κόσμο για την αντιμετώπιση της πανδημίας που οφείλεται στον κορωνοϊό. Θεωρώ όμως ότι αυτή η χώρα θα πρέπει να πάρει και τα εύσημα για την αστραπιαία αντιμετώπιση του θέματος της εκπαίδευσης με το κλείσιμο των σχολείων. Προσωπικά θα γελούσα αν μου έλεγαν ότι μέσα σε λίγες ημέρες τα ελληνόπουλα θα καθόντουσαν σπίτι τους και θα φοιτούσαν μέσω των pc και των tablet. Κι όμως έγινε κι αυτό. Και ο καλύτερος για να μας μεταφέρει όλο αυτό το κλίμα, την αγωνία αλλά και την οργάνωση της «απομακρυσμένης» εκπαίδευσης δεν θα μπορούσε να μην είναι ένας Δ/ντης σχολείου που είδε ξαφνικά να Διευθύνει την σχολική του μονάδα με μέιλ, τηλέφωνα και μηνύματα, ο Δ/ντης στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Σκύδρας κ. Τσιάτσιας Κώστας. 

Ακολουθεί η συνέντευξη

Ως Διευθυντής ενός από τα μεγαλύτερα σχολεία στην Πέλλα τύχατε να πρέπει να συντονίσετε μια πρωτόγνωρη κατάσταση που ίσως να μην είχατε φανταστεί και ποτέ. Πραγματικά θα θέλαμε να μας περιγράψετε τα συναισθήματα σας από τις πρώτες εκείνες ώρες του κλεισίματος των σχολείων

Πρωτόγνωρη κατάσταση, πρωτόγνωρα συναισθήματα… Διευθυντής ενός άδειου σχολείου με μια σειρά προβλημάτων που έπρεπε να επιλυθούν άμεσα στον εργασιακό μας χώρο, χωρίς ή με ελλειπή ενημέρωση τις πρώτες μέρες ή με αντικρουόμενες πληροφορίες. Αυτή η κατάσταση μου προκαλούσε άγχος  και ανασφάλεια. Παράλληλα είχα να αντιμετωπίσω και  τους προσωπικούς μου φόβους για τον <<άγνωστο εχθρό> και την επίδραση που θα είχε στην οικογένειά μου.

Πέραν του κορωνοϊού πρωτόγνωρη ήταν και η εξ αποστάσεως διδασκαλία. Σε τι ποσοστό οι μαθητές του 1ου Δημοτικού έκαναν τελικά μαθήματα μέσω του υπολογιστή. Πως βιώσατε το νέο αυτό τρόπο επαφής με τα παιδιά και πόσο γρήγορα το εφαρμόσατε;

Τρείς μόλις μέρες μετά την αναστολή της λειτουργίας των σχολείων, μας ζητήθηκε να περαστούν στο πληροφοριακό σύστημα myschool όλα τα e-mail των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών του σχολείου. Δεν ήταν καθόλου εύκολο να συγκεντρωθεί άμεσα όλο αυτό το υλικό. Ανάρτησα την εντολή του υπουργείου στην ηλεκτρονική σελίδα του Συλλόγου Γονέων- η ύπαρξή της έλυσε πολλά προβλήματα για τη γρηγορότερη επικοινωνία όλων μας-  και με τη βοήθεια των διαχειριστών της  σελίδας συγκεντρώθηκαν όλα τα e-mail και τα e-mail των εκπαιδευτικών. Κάπως έτσι ξεκίνησε η πρώτη επικοινωνία  των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Ταυτόχρονα, για να αποφύγουν τεχνικά προβλήματα του myschool και για να έχουν πιο άμεση επικοινωνία σχεδόν όλοι οι εκπαιδευτικοί δημιούργησαν προσωπικές επαφές με τους γονείς μέσω των προσωπικών τους e-mail. Αποφασίσαμε ομόφωνα να χρησιμοποιήσουμε τη μία από τις δύο ψηφιακές πλατφόρμες που μας παραχώρησε το Υπουργείο Παιδείας για την ασύγχρονη επικοινωνία με τους μαθητές. Καταλήξαμε στην ίδια (e-me.edu.gr) για να μη δημιουργήσουμε πρόβλημα στους μαθητές και στους γονείς τους με τη χρήση διαφορετικών πλατφορμών αλλά και για να μπορούμε να επικοινωνούμε καλύτερα μεταξύ μας. Παράλληλα, οι μαθητές βοηθήθηκαν να αποκτήσουν  κωδικούς στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, για να μπορούν να συμμετέχουν στην εξ αποστάσεως διδασκαλία..   Αρχές Απριλίου μπήκαμε και στη σύγχρονη εκπαίδευση μέσω ψηφιακής πλατφόρμας (webex). Αυτή τη στιγμή συμμετέχουν, πάντα σε συνεννόηση εκπαιδευτικών και γονέων,  είτε ασύγχρονα, είτε σύγχρονα,  είτε συνδυαστικά  σχεδόν όλοι οι μαθητές του σχολείου, χρησιμοποιώντας οποιαδήποτε φορητή ηλεκτρονική συσκευή διαθέτουν.

Βλέπουμε και διαβάζουμε τις γενικές οδηγίες για το άνοιγμα των σχολείων. Το δικό σας κτίριο κατά πόσο είναι έτοιμο να δεχτεί πίσω τους μαθητές στην περίπτωση που αποφασιστεί να λειτουργήσουν τα δημοτικά;

Το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι η έλλειψη μόνιμης  καθαρίστριας κατά τη διάρκεια  της λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Και πρέπει να λυθεί πριν λειτουργήσει ξανά το σχολείο. Όμως, ανεξάρτητα από αυτό, το κτίριο απολυμάνθηκε δύο φορές από το Δήμο Σκύδρας το διάστημα πριν την αναστολή λειτουργίας του και υπάρχουν απολυμαντικά για κάθε τάξη και υλικά καθαριότητας.

Αναφορικά με τους εκπαιδευτικούς. Κατά πόσο είναι έτοιμοι να επιστρέψουν στα θρανία γνωρίζοντας ότι και ο ιός δεν έχει αντιμετωπιστεί αλλά και τα μικρά παιδιά δύσκολα μπορούν να μπουν σε «καλούπια» και να ακολουθήσουν οδηγίες περί υγιεινής! 

Οι εκπαιδευτικοί πιστεύω ότι είναι έτοιμοι να επιστρέψουν στον χώρο εργασίας τους αν αυτό κριθεί αναγκαίο από το Υπουργείο. Η αλήθεια είναι ότι οι μικροί μαθητές δύσκολα μπαίνουν σε «καλούπια» και θα χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια εκ μέρους μας για να πειθαρχήσουν σε κανόνες ασφαλούς συμπεριφοράς, αλλά με τη συνεργασία των γονέων τους και των συναδέλφων μου ελπίζω πως δε θα τεθεί σε κίνδυνο η υγεία των παιδιών, αλλά και η δική μας, γιατί μη ξεχνάτε εργάζονται και εκπαιδευτικοί που έχουν προβλήματα υγείας, ή έχουν στο οικογενειακό τους περιβάλλον ανθρώπους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.

Θα θέλαμε επίσης τη γνώμη σας για την θέση στην οποία έχουν περιέλθει οι γονείς. Μπορούν να αντικαταστήσουν τον ρόλο του εκπαιδευτικού; Τι συμβουλές θα τους δίνατε ώστε να καταφέρουν να «ισορροπήσουν» κι αυτοί σ’ αυτή την δύσκολη συγκυρία;

Και για τους γονείς ήταν πρωτόγνωρο αυτό που έγινε. Πολλοί αναγκάσθηκαν να εξοικειωθούν με την τεχνολογία, για να βοηθήσουν τα παιδιά τους να εκπαιδευτούν εξ αποστάσεως. Οι γνώσεις τους πολλές φορές δεν επαρκούσαν ή δεν υπήρχαν πάντα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα. Η ύπαρξη παιδιών μέσα στο σπίτι για μεγάλο χρονικό διάστημα σε συνάρτηση με τη δική τους υποχρεωτική <<απραξία>> ήταν πολλές φορές αιτία έντασης και συγκρούσεων. Παρόλα αυτά η στάση τους όλο αυτό το διάστημα σε σχέση με το σχολείο  και η συνεργασία τους με τους εκπαιδευτικούς ήταν υποδειγματική γιατί κατανοούν αυτό που όλοι οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουμε, πως ο γονιός σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να αντικαταστήσει τον εκπαιδευτικό της τάξης ακόμη και αν είναι και ο ίδιος εκπαιδευτικός. Άλλος είναι ο ρόλος του γονιού και σχέση με τα παιδιά του και άλλος ο ρόλος του εκπαιδευτικού και η σχέση με τους μαθητές του. Εξάλλου τη <<μαγεία>> της τάξης κανένας εναλλακτικός τρόπος διδασκαλίας δεν μπορεί να δημιουργήσει.

Βρισκόμαστε στο τέλος της χρονιάς αν θέλετε να υπενθυμίσετε κάποιες υποχρεώσεις γονιών και μαθητών για τη νέα σχολική χρονιά

Μέχρι σήμερα έχει δρομολογηθεί η διαδικασία για την επιλογή της δεύτερης ξένης Γλώσσας που θα παρακολουθήσουν οι μαθητές της φετινής Τετάρτης τάξης το επόμενο σχολικό έτος. Έχουν φωτοτυπηθεί τα Δελτία Υγείας των μαθητών των Γ και ΣΤ τάξεων και  έχουν ενημερωθεί οι γονείς για τον τρόπο παραλαβής τους. Οι εγγραφές των νηπίων στην Α Δημοτικού θα πραγματοποιηθούν το χρονικό διάστημα από 15-29 Μαΐου 2020( 9.00-12.00 π.μ). Τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίσουν είναι βεβαίωση μόνιμης κατοικίας καθώς και το βιβλιάριο εμβολίων. Περιμένουμε την εγκύκλιο για τη λειτουργία των Ολοήμερων Τμημάτων για το επόμενο σχολικό έτος καθώς και την εγκύκλιο για τη λήξη του διδακτικού έτους.

Από την έντυπη έκδοση της Πέλλαnews 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ