close search results icon

«Πώς να Μελετάς Αποτελεσματικά: Ένα Πρακτικό Εγχειρίδιο»

«Πώς να Μελετάς Αποτελεσματικά: Ένα Πρακτικό Εγχειρίδιο»

ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣ

Βήμα 1:

• Αποφυγή χρονοπαγίδων (social media, video games)

• Αποσαφήνιση προτεραιοτήτων

• Περιορισμός υπερβολικού προγράμματος δραστηριοτήτων

Οι χρονοπαγίδες, που συναντάμε συχνότερα στη σημερινή εποχή, είναι η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τα βιντεοπαιχνίδια. Επίσης, σύμφωνα με τον Covery, ο υπερβολικός φόρτος δραστηριοτήτων και η ασάφεια των προτεραιοτήτων συνιστούν εξίσου βασικές χρονοπαγίδες (Covery, 1989).

Βήμα 2:

• Σχεδιασμός εβδομαδιαίου προγραμματισμού

Σύμφωνα με έρευνες του Harvard Business Review, ο προγραμματισμός της μελέτης μέσω καταμερισμού των καθηκόντων σε τμήματα αυξάνει την αποτελεσματικότητα. Επιπλέον, ο καθορισμός καθημερινής ρουτίνας, η ρεαλιστική στα μέτρα του καθενός στοχοθεσία και η ευελιξία του προγράμματος μειώνουν το άγχος, αυξάνουν το αίσθημα επίτευξης και ελαχιστοποιούν την πιθανότητα απογοήτευσης (Harvard Business Review, 2017).

Βήμα 3:

• Επιλογή κατάλληλου μαθησιακού στυλ ή συνδυασμός περισσότερων μαθησιακών στυλ

Στυλ μάθησης του VARK:

 Οπτική μάθηση-Visual

 Ακουστική μάθηση-Auditory

 Ανάγνωση/Γραφή-Read/Write

 Κιναισθητική μάθηση-Kinesthetic

Στυλ μάθησης του HOWARD GARDNER

 Γλωσσική νοημοσύνη-μάθηση μέσω του λόγου

 Μουσική νοημοσύνη-μάθηση μέσω του ρυθμού της μουσικής

 Λογικομαθηματική νοημοσύνη-μάθηση μέσω λογικής και επίλυσης προβλημάτων

 Χωρική νοημοσύνη-μάθηση μέσω σχεδιασμού δραστηριοτήτων

 Διαπροσωπική νοημοσύνη-μάθηση μέσω κοινωνικών δραστηριοτήτων

 Ενδοπροσωπική νοημοσύνη-μάθηση μέσω της αυτοανάλυσης

Τα μαθησιακά στυλ ποικίλουν ανάλογα με τις φυσικές ικανότητες και τις διαφορετικές μορφές νοημοσύνης. Κατά το μοντέλο του Vark, μάλιστα, σε περιπτώσεις πολυτροπικών μαθητών δύναται να γίνει συνδυασμός μαθησιακών στυλ (Cottrell, 2019).

Βήμα 4: Πρόταση σε εκπαιδευτικούς για εφαρμογή κατάλληλης προσέγγισης και εργαλείων

• Πολυτροπική διδασκαλία

• Συνεργατική μάθηση

• Ψυχομετρικά τεστ

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι στον προγραμματισμό της μελέτης. Από την εφαρμογή ψυχομετρικών τεστ για τον εντοπισμό του κατάλληλου μαθησιακού στυλ, την προώθηση της συνεργατικής μάθησης για τη διάνθιση των διαπροσωπικών δεξιοτήτων έως και την πολυτροπική διδασκαλία για την αύξηση των πιθανοτήτων στην προσέγγιση του μέγιστου πλήθους των μαθητών ο εκπαιδευτικός διαδραματίζει βασικό παράγοντα στη διαδικασία (Bergmann, 2013).

Βήμα 5: Εφαρμογή αποτελεσματικής τεχνικής μελέτης

• Μέθοδος Pomodoro-25’ μελέτη 5’ διάλειμμα

• Μνημονικές τεχνικές-πλαγιότιτλοι, ακρωνύμια, συσχετισμοί

• Διδασκαλία σε άλλους

Τέλος, παρουσιάζονται κάποιες τεχνικές μελέτης, οι οποίες με τη σειρά τους συμβάλλουν στη διεκπεραίωση του προγραμματισμού με το λιγότερο ¨επίπονο¨ τρόπο (Cirillo, 2006).

Φυσικά υπάρχουν επιπρόσθετα στοιχεία, που επηρεάζουν τον προγραμματισμό της μελέτης, όπως ο ύπνος, η ψυχολογική διάσταση της ίδιας, καθώς και ο ρόλος των γονέων, τα οποία θα σχολιαστούν πιθανόν σε επόμενο άρθρο.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Bergmann, J. (2013). Flipped learning: Gateway to student engagement. International Society for Technology in Education.

Cirillo, F. (2006). The Pomodoro technique: The acclaimed time-management system that has transformed how we work. Currency.

Cottrell, S. (2019). The study skills handbook. Palgrave Macmillan.

Covery, S.R. (1989). The 7 habits of highly effective people: Powerful lessons in personal change. Free Press.

Harvard Business Review. (2017). Time management tips for students and professionals. Harvard Business Review Press.

Συγγραφή:

Ευαγγελία Ρίζου Β΄τάξη 6ο Δημοτικό Σχολείο Έδεσσας

Επιμέλεια:

Αθηνά Τσιτιρίδου


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ