close search results icon

Σύνδεση σκύλων ρακούν και κορονοϊού; Νέα επιστημονική θεωρία

Επιστήμονες χαρακτηρίζουν αυτή την εκδοχή ως την πιο πιθανή και παρουσίασαν τα ευρήματά τους σε ειδική επιτροπή του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

Γονιδιακή ανάλυση διεθνών επιστημονικών ομάδων επιχειρεί να δώσει νέα εξήγηση για την προέλευση του κορονοϊού, την ώρα που ο ΠΟΥ υποστηρίζει ότι Covid-19 σύντομα δεν θα είναι πιο επικίνδυνη από την εποχική γρίπη.

Τα νέα γενετικά στοιχεία, όπως αναφέρει ο Guardian, προέρχονται από την αγορά τροφίμων της Γουχάν και συνδέουν την Covid με τους σκύλους ρακούν, ισχυροποιώντας τη θεωρία ότι η πανδημία ξεκίνησε από τα μολυσμένα ζώα που πωλούνταν στο σημείο.

Σημειώνεται ότι οι πρώτες αναλύσεις, πριν από περίπου έναν χρόνο, είχαν καταγράψει και ζωικό DNA, όμως οι Κινέζοι ερευνητές είχαν διαψεύσει τα ευρήματα αυτά. Διεθνής ομάδα ερευνητών, τώρα, ανατρέπει τα κινεζικά δεδομένα και συμπεραίνει ότι η ανάλυση των δειγμάτων που είχε ανεβάσει η κινεζική ομάδα στην βάση δεδομένων Gisaid έδειξε ότι κάποια από τα δείγματα που ήταν θετικά σε κορονοϊό περιείχαν DNA από σκύλο ρακούν.

Η ανακάλυψη αυτή δεν αποδεικνύει μεν ότι οι σκύλοι ρακούν ή άλλα ζώα πυροδότησαν την πανδημία, όμως οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν αυτή την εκδοχή ως την πιο πιθανή και παρουσίασαν τα ευρήματά τους σε ειδική επιτροπή του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

«Τα δεδομένα δείχνουν ακόμη πιο έντονα στη συγκεκριμένη αγορά ζώων» σημειώνει ο βιολόγος Κρίστιαν Άντερσεν στο περιοδικό Science. Τα γενετικά αυτά δεδομένα εντόπισε η Φλόρενς Ντεμπάρ, εξελικτική βιολόγος στο γαλλικό κέντρο επιστημονικών ερευνών και ενημέρωσε τον Άντερσεν και τον Μάικλ Βορόμπεϊ, εξελικτικό βιολόγο στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα. Και οι δυο τους είχαν γράψει έρευνες παρουσιάζοντας στοιχεία ότι η πανδημία ξεκίνησε από την αγορά ζώων.

Το ζήτημα της πανδημίας που κόστισε τη ζωή σε εκατομμύρια ανθρώπους και πάγωσε τις δραστηριότητες σε όλο σχεδόν τον πλανήτη έχει δημιουργήσει έντονη και αρκετές φορές τοξική συζήτηση σε πολιτικό, οικονομικό, αλλά και επιστημονικό επίπεδο. Μια θεωρία αναφέρει ότι ο ιός προήλθε από άγρια ζώα και μεταφέρθηκε στους ανθρώπους από την συγκεκριμένη αγορά, όμως η εναλλακτική θεωρία αναφέρει ότι ο κορονοϊός ξέφυγε από εργαστήριο της Γουχάν, όπου ερευνητές πραγματοποιούσαν παρόμοια πειράματα.

Η θεωρία του εργαστηρίου βρέθηκε εκ νέου στην επικαιρότητα τις τελευταίες εβδομάδες, μετά από έρευνα του αμερικανικού τομέα ενέργειας, αλλά και ακροάσεις που πραγματοποίησαν οι Ρεπουμπλικανοί στο Κογκρέσο. Και οι δύο θεωρίες, πάντως, δεν έχουν αποδειχθεί πλήρως και με αδιάσειστα στοιχεία.

Η εκδοχή των ρακούν δεν αποδεικνύει ότι ο ιός μεταδόθηκε από τα ζώα στους ανθρώπους, καθώς θα μπορούσε η μόλυνση να έχει ακολουθήσει το αντίθετο δρομολόγιο, όμως τα ευρήματα ρίχνουν περισσότερο φως στο ενδεχόμενο η βασική αιτία να ήταν ένα μολυσμένο ζώο και, φυσικά, στρέφουν τους προβολείς ξανά στο παράνομο εμπόριο άγριας ζωής.

Παρότι η συζήτηση ανάμεσα στους επιστήμονες θα συνεχιστεί, παραμένουν οι απορίες γιατί η κινεζική ομάδα δεν έδωσε στη δημοσιότητα τα γενετικά δεδομένα νωρίτερα.

Ένα μέλος της ομάδας αυτής, ο Τζορτζ Γκάομ, πρώην επικεφαλής του κινεζικού κέντρου ελέγχου και πρόληψης νοσημάτων δήλωσε στο Science ότι δεν υπήρχε τίποτα το καινούργιο, ωστόσο τα δεδομένα αυτά, αργότερα, αποσύρθηκαν από τη βάση Gisaid.

Η Ντεμπάρ αναφέρει ότι ετοιμάζει μια μελέτη για τα ευρήματα αυτά, την οποία θα δημοσιοποιήσει όταν ολοκληρωθεί.

Ο Τζόναθαν Στόιε, ιολόγος και επικεφαλής ομάδας ειδικών στο Ινστιτούτο Κρίκ του Λονδίνου, επισημαίνει «η ανακάλυψη ρακούν μολυσμένων με Covid ισχυροποιεί τη θεωρία ότι τα ζώα αυτά αποτελούν σημαντικό κρίκο στα γεγονότα που οδήγησαν στην πανδημία. Ωστόσο δεν απορρίπτει τις θεωρίες περί διαρροής από το εργαστήριο: αυτό θα απαιτούσε την κατάθεση στοιχείων ότι τέτοια ζώα ήταν ήδη μολυσμένα προτού βρεθούν στην αγορά Χουανάν, κάτι που μάλλον δεν θα μπορέσει ποτέ να γίνει».

Κορονοϊός σαν εποχική γρίπη;

Σήμερα, πάντως, ο ΠΟΥ ανακοίνωσε ότι η Covid-19 θα είναι σύντομα συγκρίσιμη με την απειλή της εποχικής γρίπης, εκφράζοντας, παράλληλα, την ελπίδα να μειωθεί το μέγιστο επίπεδο συναγερμού αυτή τη χρονιά.

«Εκτιμώ ότι φτάνουμε στο σημείο να μπορούμε να θεωρούμε την Covid-19 με τον ίδιο τρόπο που θεωρούμε την εποχική γρίπη, η οποία συνιστά απειλή για την υγεία, ένας ιός που θα συνεχίσει να σκοτώνει, αλλά είναι ένας ιός που δεν διαταράσσει την κοινωνία μας ή τα υγειονομικά μας συστήματα», δήλωσε ο επικεφαλής προγραμμάτων έκτακτης ανάγκης του ΠΟΥ Μάικλ Ράιαν σε συνέντευξη Τύπου.

Μαζί του, ο Γενικός Διευθυντής του ΠΟΥ, Δρ Τέντρος Αντάνομ Γκεμπρεγέσους, δήλωσε «πολύ ικανοποιημένος διαπιστώνοντας ότι, για πρώτη φορά, ο εβδομαδιαίος αριθμός θανάτων που αναφέρθηκαν τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες ήταν χαμηλότερος από αυτόν που είχε καταγραφεί όταν χρησιμοποιήσαμε τη λέξη "πανδημία" για πρώτη φορά, πριν από τρία χρόνια».

«Σίγουρα είμαστε σε πολύ καλύτερη θέση σήμερα από οποιαδήποτε άλλη στιγμή κατά τη διάρκεια της πανδημίας», ανέφερε. Συνεπώς, δήλωσε «σίγουρος» ότι ο ΠΟΥ θα μπορούσε να μειώσει το μέγιστο επίπεδο συναγερμού «φέτος».

Ο ΠΟΥ κήρυξε αυτήν την «έκτακτη ανάγκη δημόσιας υγείας διεθνούς ανησυχίας» στις 30 Ιανουαρίου 2020 -όταν ο κόσμος κατέγραφε λιγότερα από 100 κρούσματα και κανέναν θάνατο εκτός Κίνας - αλλά ήταν τον Μάρτιο του 2020, όταν ο Τέντρος είχε χαρακτηρίσει πανδημία την κατάσταση, που ο κόσμος αντιλήφθηκε πλήρως τη σοβαρότητα της απειλής για την υγεία.

«Είχαμε κηρύξει παγκόσμια κατάσταση έκτακτης ανάγκης για την υγεία για να παροτρύνουμε τις χώρες να λάβουν αποφασιστική δράση, αλλά δεν το έκαναν όλες», ανέφερε σήμερα.

«Τρία χρόνια αργότερα, έχουν αναφερθεί σχεδόν επτά εκατομμύρια θάνατοι από την Covid-19, αν και γνωρίζουμε ότι ο αριθμός των θανάτων από αυτήν είναι μεγαλύτερος», συμπλήρωσε.

πηγή: efsyn.gr