close search results icon

Τέμπη: ερευνούν τώρα την πυραντοχή των καθισμάτων

Πιστοποιητικά για τα καθίσματα της μοιραίας αμαξοστοιχίας, αλλά και για τα βαγόνια που κυκλοφορούν σήμερα, αναζητούν με καθυστερημένες ενέργειες η ΡΑΣ και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Το παιχνίδι των καθυστερήσεων παίζουν και πάλι οι Αρχές που διερευνούν πτυχές του «εγκλήματος των Τεμπών» και συγκεκριμένα το θέμα της αντοχής των καθισμάτων στη φωτιά. Μετά την απόφαση της Δικαιοσύνης να κλείσει την ανάκριση πριν από τρεις μήνες χωρίς να λάβει υπόψη τα ευρήματα για την ελλιπή πυραντοχή στα βαγόνια των Τεμπών, ΡΑΣ και ΕΟΔΑΣΑΑΜ συνεχίζουν να αναζητούν κάποιο άλλο πιστοποιητικό που να δίνει διαφορετικές απαντήσεις.

Η έρευνα των δύο αρχών, δηλαδή της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και του Εθνικού Φορέα Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, έχει βαρύνουσα σημασία, καθώς δεν σχετίζεται μόνο με το πώς έχασαν τη ζωή τους κάποια από τα θύματα των Τεμπών. Αφορά, ταυτόχρονα, και τη συμμόρφωση του τροχαίου υλικού που συνεχίζει να εκτελεί δρομολόγια στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο με τις προδιαγραφές εκείνες που θα προστάτευαν τους επιβάτες σε κάποιο μελλοντικό συμβάν.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρχές αναζητούν τα πιστοποιητικά είτε μέσω της Hellenic Train που λειτουργεί το τροχαίο υλικό είτε μέσω του «νέου ΟΣΕ» που είναι ο διαχειριστής του (ιδιοκτήτης παραμένει το Δημόσιο). Με βάση τις συμβάσεις κατασκευής των βαγονιών πριν από 25 χρόνια, το πιστοποιητικό θα έπρεπε να είναι σύμφωνο με την προδιαγραφή UIC 564-2. Εάν είχαν γίνει με τον ορθό τρόπο εργασίες ανακαίνισης των βαγονιών, θα έπρεπε να υπάρχει διαθέσιμο πιστοποιητικό κατά ΕΝ 45545-2 που είναι το ισχύον μετά το 2015. Υπενθυμίζεται ότι:

● Το θέμα της ελλιπούς πυραντοχής των καθισμάτων στα βαγόνια των Τεμπών τέθηκε με πίεση από συγγενείς των θυμάτων ειδικά από τη στιγμή που διαπιστώθηκε ότι πολλοί έχασαν τη ζωή τους όχι λόγω της πρόσκρουσης αλλά από τη φωτιά που ακολούθησε και προκάλεσε ασφυξία.

● Το ηχητικό ντοκουμέντο με τη Μάρθη Ψαροπούλου να λέει ότι δεν έχει οξυγόνο ήταν ένα από τα βασικά ευρήματα και ο πατέρας της, δικηγόρος Αντώνης Ψαρόπουλος, ήταν ένας από τους συγγενείς που άσκησαν πίεση στις ανακριτικές αρχές προκειμένου να ελεγχθεί η κατάσταση στην οποία βρίσκονταν τα καθίσματα στην αμαξοστοιχία Intercity 62.

● Με μεγάλη καθυστέρηση, τον Ιανουάριο του 2025, εστάλησαν δείγματα των καθισμάτων στο γερμανικό πιστοποιημένο εργαστήριο RST Labs προκειμένου αυτό να αξιολογήσει την πυραντοχή των υλικών. Τα αποτελέσματα των μετρήσεων έφθασαν επίσης με καθυστέρηση στο τέλος Αυγούστου 2025 και αφού το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών χρονοτριβούσε στην πληρωμή της απαραίτητης αμοιβής στο εργαστήριο.

● Η «Εφ.Συν.» στις 29/9/2025 αποκάλυψε ότι με βάση έγγραφα που περιλαμβάνονται στη δικογραφία, ο εφέτης ανακριτής Λάρισας διερευνούσε το θέμα από τον Σεπτέμβριο του 2023, ανταλλάσσοντας επιστολές με τη ΓΑΙΑΟΣΕ (απορροφήθηκε στον νέο ΟΣΕ) και τη Hellenic Train.

● Οι απαντήσεις των δύο φορέων οδηγούσαν σε αντικρουόμενες παραδοχές. Η Hellenic Train αλλού έλεγε ότι τα βαγόνια που ενεπλάκησαν στο δυστύχημα δεν είχαν υποστεί «ανακαίνιση ή αναβάθμιση» και αλλού ότι έγιναν εργασίες επισκευής των καθισμάτων με σύμβαση του 2022. Η ΓΑΙΑΟΣΕ στις δικές της απαντήσεις μιλούσε για εκτέλεση εργασιών «εσωτερικά και εξωτερικά» κατά τα έτη 2020-2021.

● Αυτές οι περίεργες αποκλίσεις δεν φάνηκε, πάντως, να προκάλεσαν το ενδιαφέρον του εφέτη ανακριτή Λάρισας ο οποίος συνέχισε να ανταλλάσσει επιστολές με την Ελληνική Αστυνομία για το ίδιο θέμα ή να ζητά τη γνώμη της Εταιρείας Τεχνολογικής Ανάπτυξης Κλωστοϋφαντουργίας-Ενδυσης και Ινών (ΕΤΑΚΕΙ).

● Εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι το ζήτημα της πυραντοχής των καθισμάτων έμεινε αδιερεύνητο. Ακόμα και όταν ήρθε το πόρισμα του γερμανικού εργαστηρίου τον Αύγουστο του 2025, η Δικαιοσύνη έκλεισε την ανάκριση χωρίς να τα λάβει υπόψη.

Επειτα από αυτές τις εξελίξεις, ανέλαβαν τη διερεύνηση των ευρημάτων η ΡΑΣ και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, καθώς οι συγγενείς των θυμάτων συνέχισαν να ασκούν πιέσεις, στέλνοντας εξώδικο στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου. Εκεί αναφέρεται ότι το ζήτημα είναι ιδιαίτερα σημαντικό αφενός λόγω του θανάτου εγκλωβισμένων επιβατών στα Τέμπη από τη φωτιά, αφετέρου επειδή βαγόνια παρόμοιων προδιαγραφών συνεχίζουν να κυκλοφορούν και σήμερα στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι έρευνες επικεντρώθηκαν στην αναζήτηση πιστοποιητικών για τα καθίσματα των βαγονιών, χωρίς και πάλι να προκύπτουν σαφείς απαντήσεις. Αναφορικά με τα βαγόνια των Τεμπών, οι δύο Αρχές δεν μπορούν να αμφισβητήσουν τα ευρήματα του γερμανικού εργαστηρίου. Σε ό,τι αφορά τα εκατοντάδες άλλα βαγόνια που συνεχίζουν να κυκλοφορούν, η κατάσταση δείχνει ακόμα πιο χαοτική, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, σε ορισμένα έχουν γίνει εργασίες χωρίς να συνοδεύονται από τη σχετική πιστοποίηση.

πηγή: efsyn.gr - ΑΡΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ - Από την έντυπη έκδοση της "Εφημερίδας των Συντακτών" (16/12/2025)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ