Θ. Τζάκρη - Τοποθέτηση για τον νέο ΚΟΚ
"Καμία επικαιροποίηση δεν προβλέπεται στη διαδικασία χορήγησης αδειών οδήγησης με την αύξηση των υποχρεωτικών ωρών στους υποψήφιους οδηγούς".

Η βουλευτής Πέλλας του Κινήματος Δημοκρατίας κ. Θεοδώρα Τζάκρη, κατά την τοποθέτησή της στην κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Παραγωγής και Εμπορίου και της Οδικής Ασφάλειας του Κοινοβουλίου, επί της αρχής του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις», σημείωσε ότι τα αποτελέσματα θα είναι περιορισμένα έως μηδαμινά από τη στιγμή κατά την οποία ο Κώδικας αυτός δεν υποστηρίζεται από κατάλληλες υποδομές, την κατάλληλη εκπαίδευση και την ορθή αστυνόμευση.
Σημείωσε ότι, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν κάποια θετικά στοιχεία όπως η διαβάθμιση και η αθροιστική αντιμετώπιση των παραβάσεων, η υιοθέτηση αποτρεπτικού χαρακτήρα στις κυρώσεις, η αναγνώριση των ΕΠΗΟ (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα) κλπ, ωστόσο, όπως είπε, «και αυτό το νομοσχέδιο πάσχει από τα συνηθισμένα προβλήματα νομοθέτησης της κυβέρνησης».
Συγκεκριμένα αναφέρθηκε στο θέμα της απαγόρευσης κυκλοφορίας των ταξί στις λεωφορειολωρίδες, για το οποίο έγινε πολύς λόγος τις τελευταίες μέρες και μάλιστα υπήρξε και έντονη κινητοποίηση ιδιοκτητών και οδηγών ταξί, απαγόρευση που υιοθετήθηκε κατόπιν εισήγησης του ΟΑΣΑ, ενώ στις περισσότερες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις τα ταξί κινούνται κανονικά στις λεωφορειολωρίδες, καθώς είναι ταχύτερα των λεωφορείων οχήματα και η χρήση των ταξί από το επιβατικό κοινό θα καταστήσει προτιμητέα την χρήση τους έναντι των Ι.Χ.
Το θέμα, όμως, όπως είπε η κ. Τζάκρη, παραείναι σοβαρό για να αποφασίζει μόνο ο ΟΑΣΑ ή μόνο ο υπουργός, όσο ταλαντούχος και αν είναι όπως ο κ. Κυρανάκης. Υπάρχει ο Δήμος, υπάρχει η Περιφέρεια, υπάρχει το ίδιο το Υπουργείο Μεταφορών. Πού είναι όλοι αυτοί; Ποια είναι η γνώμη τους για το θέμα;
Στην συνέχεια η κ. Τζάκρη αναφέρθηκε και σε ένα παράδειγμα προκλητικής νομοθετικής εξυπηρέτησης που πρέπει να αποσυρθεί που είναι η ρύθμιση για την κυκλοφορία στις λεωφορειολωρίδες έμφορτων επιβατικών δημόσιας χρήσης (ΕΔΧ) μηδενικών ρύπων, «τα γνωστά βανάκια» των μεγάλων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και όχι μόνο, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα που θα κινούνται ελεύθερα στις λεωφορειολωρίδες, την ίδια ώρα που οι μικροϊδιοκτήτες και οι οδηγοί ταξί, που δεν έχουν τη δυνατότητα να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με ηλεκτρικά, θα μείνουν εκτός λεωφορειολωρίδων.
«Αφήνω δε το γελοίο επιχείρημα, να θεωρείται ότι τα ηλεκτρικά οχήματα δεν εμποδίζουν την κυκλοφορία των λεωφορείων, ενώ τα συμβατικά οχήματα την εμποδίζουν. Και αν, κύριε Υπουργέ, ως δια μαγείας, άλλαζαν όλα τα ταξί σε ηλεκτρικά θα κυκλοφορούσαν όλα στις λεωφορειολωρίδες; Ή γνωρίζετε ότι μεσοπρόθεσμα αυτό ΔΕΝ μπορεί να συμβεί και απλώς παρέχετε ειδική εξυπηρέτηση στους δικούς σας»; είπε η κ. Τζάκρη.
Κλείνοντας, υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση κάνει αυτό που ξέρει να κάνει προκλητικά καλά: να είναι εξαιρετικά αυστηρή απέναντι στους πολίτες του και να παραμένει αδιάφορη απέναντι στις δικές της υποχρεώσεις, σημειώνοντας τα σε άθλια κατάσταση πεζοδρόμια, τις ανύπαρκτες θέσεις στάθμευσης, την κυριολεκτικά ανύπαρκτη Τροχαία και τη Δημοτική Αστυνομία που κάνει λάθος δουλειά, την ελλιπή και πολλές φορές λανθασμένη σήμανση κλπ.
«Επίσης καμία επικαιροποίηση δεν προβλέπεται στη διαδικασία χορήγησης αδειών οδήγησης με την αύξηση των υποχρεωτικών ωρών στους υποψήφιους οδηγούς και την θέσπιση ενός αδιάβλητου συστήματος εξέτασης επί του Κ.0.Κ. με προδιαγραφές Πανελληνίων εξετάσεων σε ότι αφορά το απρόσωπο της διαδικασίας και την αντικειμενική βαθμολόγηση και την πρόβλεψη για τις ανανεώσεις διπλωμάτων των υπερηλίκων οδηγών, όπου δεν αρκεί να εξετάζονται μόνο ιατρικά και από άποψη ικανότητας οδήγησης, αλλά πρέπει να εξετάζεται αυτοτελώς και η επικαιροποιημένη εκμάθηση του Κ.Ο.Κ. καθώς οι συμπολίτες μας αυτοί πήραν δίπλωμα δεκαετίες πριν».
«Άρα έχετε βρει τρόπο να τους τιμωρείτε, αλλά όχι να τους εκπαιδεύετε» είπε χαρακτηριστικά η κ. Τζάκρη.

Αναλυτικά η ομιλία της κ. Τζάκρη:
«Κύριε Υπουργέ, μετά από μια περίοδο όπου απασχολήσατε την κοινή γνώμη με διθυραμβικές αυτοαναφορές που σας εξέθεσαν τόσο προσωπικά όσο και ως κυβέρνηση (ας θυμηθούμε, για παράδειγμα, την επιδότηση κομίστρου ταξί τα Σαββατοκύριακα για να μεταφέρουν μεθυσμένους),συζητάμε σήμερα για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, το Σύνταγμα της κυκλοφορίας στη Χώρα μας.
Για το οποίο, βέβαια, δεν αποφύγατε τις ναρκισσιστικές αυτοαναφορές σας, όπως θα δούμε στη συνέχεια.
Πρώτη παρατήρηση–πού συμφωνούμε
Προφανώς συμφωνούμε επί της αρχής με ορισμένες προβλέψεις του Νομοσχεδίου που είναι
- Ο εκσυγχρονισμός του ΚΟΚ
- Η αθροιστική αντιμετώπιση των παραβάσεων
• Η αυστηροποίηση ποινών για επικίνδυνες παραβάσεις
• Η προώθηση της ασφαλούς κινητικότητας
• Η ενίσχυση της μικροκινητικότητας
Συμφωνούμε, επίσης, επί της αρχής και
• Με τη διαβάθμιση των παραβάσεων
• Με την υιοθέτηση αποτρεπτικού χαρακτήρα στις κυρώσεις
Συμφωνούμε, τέλος, και τα θέματα μικροκινητικότητας όπως είναι
• Η αναγνώριση των Ε.Π.Η.Ο. (Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων) (ηλεκτρικά πατίνια, scooters)
• Η νομιμοποίηση διήθησης δικύκλων με προϋποθέσεις
• Η υποχρεωτική χρήση κράνους
• Η ευθυγράμμιση με προβλέψεις της Ε.Ε.
Δεύτερη παρατήρηση – με ένα παράδειγμα κακής νομοθέτησης
Κύριε Υπουργέ,
Και ο νέος ΚΟΚ μοιάζει να πάσχει από τα συνηθισμένα προβλήματα νομοθέτησης της κυβέρνησής σας.
Όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχουν θέματα που δεν λύνονται ούτε στο πόδι ούτε με επιτροπές σοφών ούτε με ενσωματώσεις ιδιοτελών προτάσεων. Θέλουν ουσιαστική διαβούλευση. Και εδώ αυτό δεν συνέβη.
Πάρτε, για παράδειγμα, το θέμα της κυκλοφορίας των ταξί στις λεωφορειολωρίδες για το οποίο έγινε πολύς λόγος τις τελευταίες μέρες και μάλιστα υπήρξε και έντονη κινητοποίηση ιδιοκτητών και οδηγών ταξί.
Τι μας είπε ο κύριος Κυρανάκης;
Ότι η εισήγηση του ΟΑΣΑ που έχει στα χέρια του είναι να απαγορευτούν πλήρως τα ταξί αλλά ο ίδιος, εν τη μεγαθυμία του, έκανε μια υποχώρηση και αποφάσισε να μπορούν να αφήνουν επιβάτη πίσω από λεωφορεία. Δεν ξέρω τι λέει ο ΟΑΣΑ, αλλά στις περισσότερες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις τα ταξί κινούνται κανονικά στις λεωφορειολωρίδες, καθώς είναι ταχύτερα των λεωφορείων οχήματα και η χρήση των ταξί από το επιβατικό κοινό θα καταστήσει προτιμητέα την χρήση τους έναντι των Ι.Χ.
Το θέμα, όμως, παραείναι σοβαρό για να αποφασίζει μόνο ο ΟΑΣΑ ή μόνο ο υπουργός, όσο ταλαντούχος και αν είναι όπως ο κ. Κυρανάκης. Υπάρχει ο Δήμος, υπάρχει η Περιφέρεια, υπάρχει το ίδιο το Υπουργείο Μεταφορών. Πού είναι όλοι αυτοί; Ποια είναι η γνώμη τους για το θέμα;
Τρίτη παρατήρηση – με ένα παράδειγμα προκλητικής νομοθέτησης
Κύριε Υπουργέ,
Μένοντας στο ίδιο θέμα, στο άρθρο 55 του νέου ΚΟΚ, θα αναφερθώ σε ένα παράδειγμα προκλητικής νομοθέτησης.
Σύμφωνα με την περ. δ) παρ. 4 αρ. 55, στις λεωφορειολωρίδες «επιτρέπεται η κυκλοφορία έμφορτων επιβατικών δημόσιας χρήσης (Ε.Δ.Χ.) μηδενικών ρύπων».
Άρα, τα γνωστά βανάκια των μεγάλων ξενοδοχειακών και όχι μόνο επιχειρήσεων (οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα) θα κινούνται ελεύθερα στις λεωφορειολωρίδες. Την ίδια ώρα, οι μικροϊδιοκτήτες και οι οδηγοί ταξί, που δεν έχουν τη δυνατότητα να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με ηλεκτρικά, θα μείνουν εκτός λεωφορειολωρίδων.
Πρόκειται για κραυγαλέα και προκλητική περίπτωση νομοθετικής εξυπηρέτησης που πρέπει να αποσυρθεί.
Αφήνω το γελοίο φαινόμενο, να θεωρείται ότι τα ηλεκτρικά οχήματα δεν εμποδίζουν την κυκλοφορία των λεωφορείων ενώ τα συμβατικά οχήματα την εμποδίζουν.
Και αν, κύριε Υπουργέ, ως δια μαγείας, άλλαζαν όλα τα ταξί σε ηλεκτρικά θα κυκλοφορούσαν όλα στις λεωφορειολωρίδες; Ή γνωρίζετε ότι μεσοπρόθεσμα αυτό ΔΕΝ μπορεί να συμβεί και απλώς παρέχετε ειδική εξυπηρέτηση στους δικούς σας;
Τέταρτη παρατήρηση –ένα κράτος αυστηρό για τους πολίτες του αλλά χωρίς δικές του υποχρεώσεις
Κύριε Υπουργέ,
Για άλλη μία φορά, το ελληνικό κράτος κάνει αυτό που ξέρει να κάνει προκλητικά καλά: να είναι εξαιρετικά αυστηρό απέναντι στους πολίτες του και να παραμένει αδιάφορο απέναντι στις δικές του υποχρεώσεις.
Ας πάρουμε για παράδειγμα την Αθήνα: πεζόδρομοι και πεζοδρόμια σε άθλια κατάσταση όπου οι πεζοί βρίσκονται στο έλεος των δικύκλων, βασικοί οδικοί άξονες έχουν απομείνει με μια λωρίδα κυκλοφορίας (η Σόλωνος, η Πανόρμου, η Αχαρνών…), χωρίς χώρους στάθμευσης, με κυριολεκτικά ανύπαρκτη Τροχαία και με μία Δημοτική Αστυνομία που κάνει λάθος δουλειά, με ελλιπή και πολλές φορές λανθασμένη σήμανση κλπ. Μια εικόνα πολύ μακριά από οποιαδήποτε ευρωπαϊκή πρωτεύουσα.
Κατά τα άλλα, νομοθετούμε νέο ΚΟΚ.
Ερώτηση:
Κώδικας Υποχρεώσεων Κεντρικής Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης υπάρχει; Ποιες κυρώσεις προβλέπει για την προκλητική αδιαφορία απέναντι στα δικαιώματα των πολιτών;
Πέμπτη και τελευταία παρατήρηση: Δεν βλέπουμε στο παρόν νομοσχέδιο την αύξηση των υποχρεωτικών ωρών στους υποψήφιους οδηγούς και την θέσπιση ενός αδιάβλητου συστήματος εξέτασης επί του Κ.0.Κ. με προδιαγραφές Πανελληνίων εξετάσεων σε ότι αφορά το απρόσωπο της διαδικασίας και την αντικειμενική βαθμολόγηση.
Φυσικά λείπει και η πρόβλεψη για τις ανανεώσεις διπλωμάτων των υπερηλίκων οδηγών, όπου δεν αρκεί να εξετάζονται μόνο ιατρικά και από άποψη ικανότητας οδήγησης, αλλά πρέπει να εξετάζεται αυτοτελώς και η επικαιροποιημένη εκμάθηση του Κ.Ο.Κ. καθώς οι συμπολίτες μας αυτοί πήραν δίπλωμα δεκαετίες πριν. Άρα έχετε βρει τρόπο να τους τιμωρείτε, αλλά όχι να τους εκπαιδεύετε.
Εν κατακλείδι
Κύριε Υπουργέ, ακόμα και αν νομοθετήσετε τον καλύτερο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας τα αποτελέσματα θα είναι περιορισμένα έως μηδαμινά από τη στιγμή κατά την οποία ο Κώδικας αυτός δεν υποστηρίζεται από κατάλληλες υποδομές και από ορθή αστυνόμευση για την εφαρμογή του – για να μην αναφερθώ και στο κομμάτι της εκπαίδευσης.
Θα συνεχίσουμε να ζούμε χαοτικές καταστάσεις, οι κάτοικοι των πόλεών μας θα εξακολουθήσουν να ζουν μέσα στην καθημερινή κυκλοφοριακή παράνοια, χωρίς δρόμους, πεζοδρόμια και χώρους στάθμευσης, αλλά εσείς ως Υπουργός και εμείς ως βουλευτές θα βαυκαλιζόμαστε ότι κάναμε το καθήκον μας.
Δεν το έχουμε κάνει, κύριε Υπουργέ.
(*) Και μία λανθασμένη παραπομπή που πρέπει να διορθωθεί
Στο άρθρο 8, παρ. 8, περ. δ) αναφέρεται ότι «8. Απαγορεύεται οι οδηγοί των οδικών οχημάτων: […] δ) να κινούνται πάνω σε κατά μήκος διαγραμμίσεις (ιππαστί), με την επιφύλαξη της περ. β) της παρ. 9 του άρθρου 17». Νομίζω ότι πρόκειται για το άρθρο 21 και όχι στο άρθρο 17 – μάλλον παρέμεινε αυτή η λανθασμένη αναφορά από τον σχετικό σχολιασμό της Ο.Κ.Ε. (Οικονομικής & Κοινωνικής Επιτροπής) για το Σχέδιο Νόμου».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
-
Μάντζος: Τι ακριβώς διαπραγματεύτηκε ο Γεραπετρίτης στο Κάιρο;
04 Ιουνίου 2025 -
Σε ερειπωμένο σπίτι αναζητούν ίχνη της μικρής Μαντλίν
04 Ιουνίου 2025
ΣΧΟΛΙΑ