close search results icon

Χρονικό πολυήμερης εκδρομής Λυκείου

Οι χαμένες εκπαιδευτικές ώρες για την απόφαση μίας εκδρομής. 

του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου

Μιας και αρχίσανε οι προετοιμασίες για τις φετινές πολυήμερες εκδρομές στα Λύκεια μου πέρασε η σκέψη να περιγράψω ένας σύνηθες χρονικό μιας πολυήμερης εκδρομής. Κατ’ αρχήν επειδή έχουν γίνει ήδη οι εκλογές για τα 5μελή των τμημάτων και για το 15μελές του Λυκείου ήδη κάποιοι απ’ αυτούς άρχισαν να απουσιάζουν αρκετές ώρες από τα μαθήματα επειδή ασχολούνται με την οργάνωση της πολυήμερης εκδρομής. Χωρίς μεγάλο λάθος θα μπορούσα να πω ότι ο συνδικαλισμός των μαθητών κυρίως σε αυτό το θέμα εξαντλείται. Ά ξέχασα, χρειάζεται και για την οργάνωση των καταλήψεων του Λυκείου.

Πέρα από τις ώρες μαθημάτων που θα χάσουν οι διοργανωτές θα χάσουν και όλοι οι μαθητές της τάξης κάποιες ώρες μαθημάτων για να αποφασίσουν τον προορισμό της εκδρομής και όλα τα σχετικά. Φυσικά αυτές οι χαμένες διδακτικές ώρες είναι έξω από τον υπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας για το πόσες είναι οι διδακτικές ώρες που θα διδαχτούν τα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων και των άλλων μαθημάτων με τράπεζα θεμάτων. Δυστυχώς η πραγματικότητα είναι, από τις διδακτικές ώρες που υπολογίζει το Υπουργείο ότι θα διδαχθούν τα μαθήματα, το 25 % τουλάχιστον των ωρών θα χαθεί. Αυτό σημαίνει ότι οι καθηγητές που διδάσκουμε μαθήματα Πανελλαδικών Εξετάσεων θα αγωνιούμε συνεχώς αν θα βγει η ύλη όπως πρέπει.

Στην πολυήμερη εκδρομή οι μαθητές θα έχουν πολλές ώρες μετακινήσεων με λεωφορείο. Δυστυχώς εδώ και χρόνια αυτή η μετακίνηση έγινε προβληματική. Γνωρίζετε όλοι ότι πολλοί μαθητές τούς καθηγητές μάς έχουν γραμμένους στα παλιά τους τα παπούτσια. Αυτό σημαίνει ότι γενικά δεν θα υπακούν στις παρατηρήσεις μας στο λεωφορείο. Θυμηθείτε ότι οι μαθητές έχουν κινητά με συνεχή σύνδεση στο διαδίκτυο, ότι υπάρχουν τραγούδια με αισχρόλογα, ότι υπάρχουν φορητά ηχεία για σύνδεση με Bluetooth με τα κινητά ... Ξέρετε ποιο είναι το αποτέλεσμα ; Μαθητές και μαθήτριες που έχουν κάποιες αρχές από το σπίτι τους αρνούνται να έρθουν ακόμα και σε διδακτικές επισκέψεις επειδή θα είναι 1 ώρα μέσα στο λεωφορείο ! Ωραία Σχολεία έχουμε στην Ελλάδα.

Μήπως σας φαίνονται υπερβολικά ; Σε εκδρομή πέρσι είχαν το ηχείο σε υψηλή ένταση μέσα στο λεωφορείο να παίζει τραγούδια με αισχρόλογα εις ακοήν και των συνοδών καθηγητών. Σε παρατήρησή μας η απάντηση ήταν ότι τα αισχρόλογα τα λέει ο τάδε ράπερ και όχι αυτοί. Πολλοί μαθητές στις μεταξύ τους κουβέντες μέσα στο λεωφορείο χρησιμοποιούσαν όχι απλά την λέξη «μαλάκα» που κι εμείς από τα μαθητικά μας χρόνια έχουμε συνηθίσει να την ακούμε και δεν δίνουμε πλέον σημασία, αλλά και άλλες εκφράσεις που μας προσβάλουν σαν ανθρώπους.

Σε πολυήμερη εκδρομή της Β΄ Λυκείου πέρσι ένας μαθητής στο λεωφορείο έβαζε στο ηχείο τραγούδια από ράπερ με αισχρόλογα. Και όχι μόνο αρνιόταν να υπακούσει στις εντολές των συνοδών καθηγητών να τ’ αλλάξει, αλλά εκφραζόταν και με τόσο βρώμικο τρόπο που διαμαρτυρήθηκαν ακόμα και κάποιοι συμμαθητές του. Τελικά συμμορφώθηκε μόνο μετά από τηλεφώνημα στους γονείς του μπροστά στο ενδεχόμενο να έρθουν στο νησί που είχαν πάει εκδρομή για να τον πάρουν.

Διαβάζουμε στην νομοθεσία για τις εκδρομές : «Ως εκπαιδευτική εκδρομή ορίζεται η οργανωμένη μετάβαση των μαθητών/τριών οποιασδήποτε τάξης, κατά τα ακολούθως οριζόμενα, σε τόπους ιδιαίτερης μορφωτικής και παιδαγωγικής αξίας. Οι εκπαιδευτικές εκδρομές αποτελούν αναγκαίο συμπλήρωμα της αγωγής των μαθητών και μαθητριών, μέσω των οποίων παρέχεται η δυνατότητα να γνωρίσουν τα επιτεύγματα του ανθρώπου μέσα στη μακροχρόνια πορεία του πολιτισμού και να καλλιεργήσουν την κοινωνικότητά τους. Για το σκοπό αυτό επιλέγονται περιοχές με ιδιαίτερη εκπαιδευτική αξία (πολιτιστική, αρχαιολογική, ιστορική, οικολογική), ενώ κρίνεται απαραίτητη η προηγούμενη ενημέρωση και παροχή πληροφοριών στους μαθητές και μαθήτριες σχετικά με τον τόπο τον οποίο πρόκειται να επισκεφθούν, ώστε να εξασφαλίζεται η απόκτηση όσο το δυνατόν πιο πλούσιων εμπειριών. Για την πραγματοποίησή τους καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια».

Εννοείται ότι αυτά που λέει η νομοθεσία αφορούν τις ημέρες των πολυήμερων εκδρομών. Ναι αλλά οι πολυήμερες εκδρομές δεν έχουν μόνο μέρες, έχουν και νύχτες. Και δυστυχώς οι νύχτες αχρηστεύουν τους όμορφους στόχους της νομοθεσίας. Από τα δικά μας μαθητικά χρόνια ξέρουμε ότι οι μαθητές πηγαίνουν στις πολυήμερες για να εκτονωθούν κάμνοντας τρέλες. Πριν λίγες μέρες μου έλεγε ένας 30χρονος απόφοιτος Λυκείου «είχε πολύ ωραία πράγματα στην πολυήμερη εκδρομή που πήγαμε στην Γ΄ Λυκείου, αλλά δυστυχώς δεν είδαμε τίποτα επειδή ήμασταν μόνιμα μεθυσμένοι».

Οι μαθητές δεν κοιμούνται τα βράδια στις πολυήμερες. «Για να κοιμηθούμε πήγαμε εκδρομή ;» μας λένε. Αυτό σημαίνει ότι τα βράδια στο ξενοδοχείο είναι ένα βασανιστήριο για τους συνοδούς καθηγητές να τους κυνηγάνε από δωμάτιο σε δωμάτιο. «Πως είσαι έτσι ;» ρωτάω συνάδελφο που επέστρεψε από 4ήμερη εκδρομή. «Πως θες να είμαι ; 3 βράδια δεν έκλεισα μάτι» μου απάντησε.

Ναι αλλά, άυπνοι και ψόφιοι οι μαθητές από τι μουσεία και αξιοθέατα να ωφεληθούν ; Μιλάνε οι ξεναγοί κι αυτοί κοιμούνται όρθιοι. Μετά από πολυήμερη μου είχε πει συνοδός συνάδελφος : «τους πήγαμε σε πολλά μουσεία αλλά οι μαθητές ήταν αδιάφοροι, μόνο σε ένα ενυδρείο που τους έδωσαν να πιάσουν κάποια ερπετά έδειξαν ενδιαφέρον». Βλέπω μαθητές και μαθήτριες μέρες μετά την εκδρομή και το πρόσωπό τους φαίνεται ακόμα ταλαιπωρημένο. Δυστυχώς το Υπουργείο Παιδείας ζει σε ένα όμορφο, αλλά φανταστικό κόσμο.

Ας μας πει η νομοθεσία που να τους πάμε τα βράδια. Οι μαθητές μάς πιέζουν να τους πηγαίνουμε σε Club. Μου έλεγε συνάδελφος άλλου Λυκείου «Το ένα βράδυ τους πήγαμε σε Club και 2 μαθήτριες της Α΄ τάξης τις βγάλαμε έξω λιπόθυμες». Σε τριήμερη εκδρομή της Α΄ τάξης του Λυκείου μας τους πήγαν το ένα βράδυ σε Club. Ένα μικρό Club που πήγαν και άλλα σχολεία, υπήρχε το αδιαχώρητο, να καπνίζουν ελεύθερα, τα φώτα να αναβοσβήνουν σε βαθμό που να σε ζαλίζουν και μετά από κάποια φυσιολογικά τραγούδια έβαλαν τραγούδια των ράπερ που περιείχαν βρισιές και αισχρόλογα. «Δεν άντεχα άλλο μέσα και βγήκα έξω» μου είπε ο μαθητής που μου τα έλεγε.

Μήπως θέλετε να ακούσετε και τα χειρότερα ; Θυμηθείτε που πριν λίγα χρόνια ένας Υπουργός Παιδείας δήλωσε δημόσια ότι γνωρίζει το Υπουργείο πως πολλές μαθήτριες στις πολυήμερες εκδρομές μένουν έγκυες. Αυτό σημαίνει ότι πολύ περισσότερες μαθήτριες στις πολυήμερες εκδρομές έκαναν σεξ. Ακόμα οι μαθητές κρύβουν ποτά στα δωμάτια και δεν ελέγχουν μετά τον εαυτό τους. Σε εκδρομή του Λυκείου μας πριν χρόνια μια μαθήτρια από το ποτό έπεσε σε κώμα και την πήγαν τρέχοντας στο νοσοκομείο. Άρα οι καθηγητές όσο άυπνοι και να μείνουμε δεν μπορούμε να ελέγξουμε τι κάνουν οι μαθητές τα βράδια στο ξενοδοχείο.

«Ω, πόσο γλυκές είναι οι αφορμές των παθών !» λέει ο σοφός άγιος Ισαάκ ο Σύρος. Και σήμερα με τα κινητά που έχουν οι μαθητές και μπορούν να κάνουν τα πάντα, φωτογραφίες, βίντεο, ταινίες, μηνύματα … οι πολυήμερες εκδρομές των Λυκείων προσφέρουν ακόμα περισσότερες αφορμές των παθών. Και όσο και να μη θέλουν αυτοί που κολακεύουν τους μαθητές να το παραδεχθούν, ο αληθινός λόγος του Θεού λέει «έγκειται η διάνοια του ανθρώπου επιμελώς επί τα πονηρά εκ νεότητος αυτού» (Γεν.8,21).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ